REPLIK/MUSLIM BAN. Expressen Kulturs medarbetare Daniel Suhonen anklagar tillsammans med dramatikern America Vera-Zavala mig och tankesmedjan Timbro för att vilja ”stoppa den fria konsten”. Vare sig i min debattartikel i Timbros nättidning Smedjan eller någon annanstans har jag förespråkat censur, eller inskränkningar i konstens frihet. Men att konsten ska vara fri betyder inte att den ska vara höjd över all kritik. Min kritik handlade dock inte om föreställningens konstnärliga aspekter, utan om den politiska bakgrunden.
Problemet är inte ens att Vera-Zavala låter en extremist stå på scenen och lägga ut texten. Sådant har gjorts förut. Problemet är att det sker under falsk flagg. Att Amanj Aziz, vars bakgrund jag redogjort för utförligt tidigare, presenteras som representant för "den muslimske mannen”. Att Vera-Zavala och Dramaten på detta vis normaliserar islamistisk extremism för skattepengar måste kunna kritiseras utan att man anklagas för censur eller att vilja inskränka konstens frihet.
LÄS MER - Daniel Suhonen: Se Vera-Zavalas pjäs först - och kritisera sedan
Klär ut Amanj Aziz till "muslimske mannen"
När en välkänd extremist som ser allt från indragna bidrag till extrema föreningar, kvinnorättsfrågor, fri journalistik och till och med nyhetsrapportering om IS illdåd som islamofobi borde varningsklockorna ringa. Enligt Aziz sprider även imamer denna islamofobi, som liksom ”husmuslimen” som i Aziz intoleranta värd springer den vita mannens ärenden. Min kritik bottnar i att Dramaten klär ut extremisten Aziz till den ”muslimska mannen” och tvättar hans varumärke när han via hemsidan beskrivs som någon som vill "vara med och skapa en värld utan rasism”.
Det är ledsamt att medarbetare på en av landets största kulturredaktioner inte drar sig för att slira på sanningen och försöka smutskasta enskilda frilansskribenter, i stället för att bemöta kritik i sak. Min kritik mot Dramaten kvarstår.
Nationalscenen skall inte göras till okritisk plattform åt extremister, än mindre normalisera dem genom falsk marknadsföring.
Av Sofie Löwenmark
Sofie Löwenmark är frilansskribent.