Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Nationalmuseum har misslyckats på nytt

SYMPTOMATISK. Nils von Dardels "Den döende dandyn" har lånats in från Moderna museet till utställningen "Konstnären".
Överintendent Berndt Arell.Foto: Alexander Donka

Nils Forsberg har tröttnat på Nationalmuseums sömniga samlingar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tvärtemot vad både Aftonbladets och Dagens Nyheters stort uppslagna recensioner ger sken av är Nationalmuseums nya utställning "Konstnären" ett symptom på en institution med problem. Den rättar in sig i ledet av tidigare utställningar som "100 fantastiska målningar", "Barockt", "Highlights", "Carl Larsson - vänner och ovänner", "Ljus och mörker", "De fyra årstiderna" - alla variationer på de egna samlingarna. Menlöst, friktionsfritt och en allmänt hållen titel.

Dels gör de här utställningarna tydligt att Nationalmuseums samlingar med några undantag (främst Rembrandt) är ganska medelmåttiga. Det kan inte dagens museiledning lastas för.

Vidöppna dörrar

Men framför allt demonstrerar raden av ompaketeringar brist på kreativt tänkande. I "Konstnären" får man veta att konstnärer förr kunde ha stereotypa uppfattningar om andra kulturer, men också att det fanns de som var visionära. Andra jobbade på sina varumärken. Kvinnliga konstnärer var ofta lite förtryckta.

Dörrarna är vidöppna, men Nationalmuseum struntar i det och hojtar glatt självklarheter. Konstnärsrollen är allt annat än enhetlig, får vi veta. Nähä?

När Berndt Arell 2012 blev överintendent var det inte på akademiska meriter eller någon direkt erfarenhet av äldre konst (han kom närmast från samtidskonstens Kiasma i Helsingfors). I intervjuer kom floskler om att tvätta bort finstämpeln.

Bra på spons

Men han hade rykte om sig att vara bra på att fixa sponsorer. Häromåret fixade han ett avtal med en tysk biltillverkare. Det var så bisarrt att det var tvunget att rivas upp när detaljerna läckte ut i pressen. Att han använde bilarna privat gjorde ingenting bättre.

Att skapa en miljö där kreativa tankar och spännande idéer spirar verkar gå sämre.

Varför inte låna in lite intellektuell kapacitet utifrån? Låta kulturpersonligheter botanisera i samlingarna och hitta teman? Hur skulle Sara Danius franska 1800-tal se ut? Vad skulle Lars Norén gestalta, och hur?

Det skulle kunna bli vad som helst, men det skulle inte röra sig på dagens studentuppsatsnivå.

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.