Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Diskmaskiner och soptunnor får sexuellt liv

Ur utställningen.
Foto: Galerie Nordenhake
Foto: ANNA HÅLLAMS

Peter Cornell ser Florian Slotawa på Galerie Nordenhake.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Florian Slotawa fyller Galerie Nordenhake med diskmaskiner, sopbehållare, glänsande aluminiumtuber och förpackningar, grensaxar och torkställ (för handtvätt men inte för flaskor). Inte huller om buller utan med en minimalistisk och estetiskt fulländad millimeterprecision. Allt är glänsande nytt, industrifärgerna lyser medan maskinernas baksidor blottar mer dämpade toner och geometriska kompositioner.

And so what? Det är ju hundra år sedan Marcel Duchamp uppfann sina readymades, vardagsföremål som den vita kuben förvandlade till konst. Men Florian Slotawas installation kan inte reduceras till en konstteoretisk laboration, knappast heller till en allegori över konsumtionssamhället. Maskindisk, påfallande många rengöringsmedel - är det en ironisk kommentar till frågan om minimalismens renhet? Kanske, men föremålen talar många språk. 

Plötsligt ser jag dessa readymades oblyga sexuella liv: diskmaskinerna inflätade med de djupa sopbehållarna som variationer i Kama Sutra; aluminiumtuberna nedsänkta i keramikvaser som yoni och lingam i tantrismen; de blanka falliska lamporna som vilar sina huvuden i skötet mellan grensaxarnas utspärrade ben. De kliniska föremålen talar med Duchamps spirituella ironi, den Duchamp som menade att erotismen genomsyrade allt han gjort, ”inbakad och inte helt blottad.”  



KONST

Florian Slotawa

Galerie Nordenhake, Stockholm

Till 1 april


Peter Cornell är kritiker på Expressens kultursida.