Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Din mamma med

Magdalena Dziurlikowska.Foto: Niklas Rydén.

Peter Cornell känner igen Magdalena Dziurlikowskas polska mamma.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KONST

MAGDALENA DZIURLIKOWSKA
Galleri Domeij, Stockholm
Till 22/9

Vi har hört talas om den italienska mamman och den judiska mamman; i tre korta filmer på galleri Domeij låter Magdalena Dziurlikowska oss lära känna den polska mamman: självuppoffrande, kvävande, ängsligt överbeskyddande; hon som oombedd fyller dotterns kylskåp med mat, städar hennes lägenhet och tvättar hennes tvätt (så att dottern till slut måste låsa sina garderober).

Magdalena Dziurlikowska och filmaren Niklas Rydén skapar en märkvärdig, naken omedelbarhet där konstnären och hennes mamma möter kamera i ett direkt tilltal i en halvdokumentär, autofiktiv genre som Dziurlikowska har gjort till sin.

 

Under den ofta roliga och dråpliga ytan vecklar ut sig något mer sårbart, komplicerat och gripande: flykten från Polen, mötet med Sverige (där alla är ensamma), dotterns förtvivlan och kärlek till mamman och den ömsesidiga existentiella rädslan att förlora den andra. Man behöver inte ha en polsk mamma för att känna igen sig.