Jenny Högström är aktuell med diktsamlingen "En liten bok om kött och chark".
Jenny Högström är aktuell med diktsamlingen "En liten bok om kött och chark".

Diktsamling om graviditet och kropp

Publicerad

Jenny Högströms första diktsamling handlar om graviditet, kropp och människoliv.

Victor Malm läser en mästerlig liten bok där allt sitter som skräddarsytt.

En av de mer fellästa raderna i svensk poesi är nog Gunnar Ekelöfs vackra "Det som är botten i dig är botten också hos andra" (från "Färjesång"). Tanken är enkel och fin: alla är vi människor. Utmärkt exempel på hur poesi kan berövas några ord och säljas in som motto till Kay Pollacks nästa självhjälpsbok.

Ekelöf var förstås en mycket bättre poet än så. Man måste minnas hans justerande variation – eller förbättring – av satsen: "Det som är boskap i andra är boskap också i dig. "Just den, så sanna, raden har ekat i min skalle på sistone - starkare, klarare för varje gång jag läser om Jenny Högströms debutdiktsamling "En liten bok om kött och chark". Först bara som en märklig genklang, sen konkret: "Barndom och boskap. Jag är dräktig med allt."

För inte är vi mycket mer än just boskap. Domesticerade, socialiserade och relativt välfungerande. De som inte förmår vara boskap hamnar på psyket eller i finkan. Förvisso bättre än slakterier och limfabriker.

Särskilt lika är poeterna dock inte i övrigt. En sällsynt egenskap - man vet efter en dikt, två att man kommer läsa om boken typ fyra gånger de kommande dagarna - utmärker dock båda: obeveklig – "mästerlig" – kontroll över diktionen. När Högström skriver sitter allt skräddarsytt. Annars ett problem i ung svensk poesi: för få har någon som helst teknisk skicklighet, har inte lärt sig annat än att trycka enter och godtyckligt göra "vers" med hjälp av ordbehandlaren istället för rytm.

Jag vill hylla, så glad gör boken mig: "En liten bok om kött och chark" är så stark att jag blir helt störd av den i några dagar. Jag kommer på mig själv med att gå förbi charkuteriet ett stenkast från min lägenhet och tänka: levande eller döda foster och uppspärrade öppningar – från kvasikannibal navelsträngsvarelse till något så vanligt och tråkigt som en vuxen människa: "Köttet är svagt. Anden är svag. Allt är svagt. // Liksom ogenomträngligt. // Som urscenen skild från sitt ursprung. // Som vad som helst skilt från sig själv." Korvdoften var med ens vidrig.

Trots titeln handlar Högströms debut om graviditet. "Bildstorm från Marianergraven", som mycket väl kan vara årets hittills bästa dikt, visar dock att skrivande om graviditet också är en dikt om kroppen, och människolivet, som vore graviditetsupplevelsen ett titthål mot något okänt, en annan men snarlik verklighet, igentäppt redan efter nio månader:

Min kropp är en begravningsplats

och min mage, det dike där barnet blivit jordfäst

en jordkulle, en utgrävningsplats eller en djuphavsgrav

för detta ljusskygga lilla spöke

detta skräckinjagande skelett

dinglande i tomrummet

som en dag plötsligt vrider på huvudet

och oavvänt stirrar tillbaka.

Det ser kanske enkelt och rättframt ut, men Högströms barocka bildspråksteknik är något man sällan ser i dag: bildledets tvära omkastningar vanställer eller förskjuter gång på gång innehållet. Barnet som gror i magen - vårt sekulära samhälles idol, eller mest religiösa bild och tanke - tecknas som en död kvarleva. Det jordfästs i ett dike - som också är en "utgrävningsplats" eller en "djuphavsgrav".

Fackmän skulle kalla det Högström sysslar med för katakretiskt skrivande: tekniken består i oväntade kombinationer, bilder som översvämmar och vars inbördes relationer ofta är direkt ologiska eller långsökta (som ovan, utgrävningsplats eller djuphavsgrav). En sämre poet än Högström hade varit nöjd så, särskilt som det rör sig om en debut. Men de trägna katakreserna är inget språkkritiskt självändamål.

Moderskroppen är inte - för att återvända till bokens titel – chark. Inte något som går att paketera, rulla in i snitsiga delipapper. Det är masskulturens patriarkala bild av moderskroppen: billig, lättkonsumerad i teve och veckomagasin. Moderskroppen är kött – levande. Jag tror inte att det någonsin har skrivits en poesi där kroppens vardagliga, till hälften själsliga, mutationer följs så nogsamt under tiden som en annan kropp växer inuti den. Jag tror inte ens att det har skrivits graviditetspoesi - och jag vet, utan att ha undersökt saken, att det inte har gjorts på Högströms illusionslöst vackra vis.

Enda skönhetsfläcken är Högströms ovana att prega in filosofiska begrepp saxade rakt ur tänkarduon Deleuze och Guattari. När poesi smyckas med akademiska ord bör man dra korken av rödpennan. Men så har inte Högström skrivit "Deleuze-med-radbrytningar" – en stilart som nu poppar upp i Skandinavien – hon har skrivit originell poesi.

Så här: Ibland är det underligt enkelt att märka när någonting nytt har anlänt.

Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag