Det här är precis vad jag har längtat efter

Mark Frygell hos galleri Andréhn-Schiptjenko.
Foto: Jean-Baptiste Béranger
Johan Bergström Hyldahs "Above the clouds" hos Cecilia Hillström Gallery.
Foto: Jean-Baptiste Béranger

Konstmässan Market är tillbaka på Liljevalchs efter två och ett halvt år.

Therese Bohman möts av ett färgsprakande måleri.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Normaliteten återvänder efter pandemin, och ett tydligt tecken på det är att konstmässan Market är tillbaka efter två och ett halvt år. Den må tillhöra behovspyramidens absoluta topp med sin blandning av glättighet och kommers, men är det något man lärt sig av de senaste åren är det att det är precis sådant man längtar efter när man inte kan få det.

Den kommande helgen är Liljevalchs salar fyllda av 35 nordiska gallerier där spännvidden är stor men några teman ändå kan urskiljas. Det visas mycket måleri i grälla färger, med motiv från semesterorter och paradisiska miljöer, eller trippigt magiska skogar – kanske karantäntillvarons fantasier om en roligare tillvaro. Finast i genren färgglatt måleri är Danilo Stankovics prerafaelit-ekande kvinnoporträtt hos Gallery Steinsland Berliner, snudd på självlysande med en allvarlig underton: influerade av gravskulpturer på italienska kyrkogårdar berättar de om hans hustrus cancersjukdom.

Det visas mycket måleri i grälla färger, med motiv från semesterorter och paradisiska miljöer, eller trippigt magiska skogar.

Några gamla bekanta ligger som ett ankare till historien i båsen: Per Kirkeby, Jan Håfström och två gånger Torsten: Renqvist och Andersson. För samtida måleri med viskningar från konsthistorien visar Galleri Flach Lisa D Manners små landskap och interiörer, som utsnitt ur en parallell tillvaro där det alltid råder skymningsljus, på samma gång myllrande och finstämda. 

Det eftertänksamma anslaget går igen hos Galleri Magnus Karlsson, som visar Johanna Karlssons dioramor med landskap av papier-maché. De är grå och oansenliga, men rörande i sin igenkänningsbara vanlighet. Och hos Martin Asbæk Gallery kan man se delar av danske Nicolai Howalts ”Variations of Old Tjikko”, foton av världens äldsta träd, en 9550 år gammal gran i Dalarna. På utgånget fotopapper (”bäst före december 1949”) tonar det förflutna fram i dubbel bemärkelse. Det är en blandning av förgänglighet och poesi, slump och natur, som på ett lågmält vis sammanfattar den besynnerliga tid vi befinner oss i.


KONST

Market Art Fair

Liljevalchs konsthall, Stockholm

17/9-19/9


Therese Bohman är konstredaktör på Expressens kultursida.



Kulturens Magda Gad

https://embed.radioplay.io?id=96156&country_iso=se

Alex Schulmans attack på selfieministern Amanda Lind och Göran Perssons önskan om en bildad partiledare. Expressens matiga kulturpodd med Martina Montelius och Gunilla Brodrej.