Det här är en version av Tårtan – fast för vår tid

Publicerad

"Total Fräschhet" räddar konsten från samtiden.

Maria Edström ser de rättmätiga arvtagarna till 1970-talets kultbarnprogram.

RECENSION | TEATER. "Tårtan" står det tatuerat på en av skådespelarnas armar. Tv-serien från 1972 om ett crazy bageri av Carl Johan de Geer och Håkan Alexandersson har med tiden blivit ikonisk, men var när det begav sig däremot rätt hatad för sin amatörism och allmänna riktningslöshet. Jag kan tänka mig att en och annan vän av teaterordning kan tänkas känna exakt samma sak för ”Total fräschhet”.

För den anarkistiskt lekfulla frihet – som 1970-talet också bestod av – motsvaras kanske av det som jag tror de tre skaparna av den tidigare "Total trygghet" och det nya stycket strävar efter. 

Anton Hellström, Ossian Melin och Filip Aladdin.

I en scenografi översvullen som om en trollskog på Vår teater parat sig med ett psykedeliskt Lp-omslag utspelas en fantasy-science-fiction-saga, där ett brödrapar i en annan dimension på uppdrag av sin far måste rädda den fria konsten på planeten Jorden innan den förstörs av näringslivets eviga events. 

Makode Linde

Samtidigt utspelas alltihop hos den jordlika fria gruppen Teater Possum. Allt går i loopar, upprepningar med drömlika övergångar och kaninhål där Brecht kan samarbeta med Berghs reklamskola och Makode Linde göra ett förhandsreportage för branschtidningen Resumé.   

De tre, Anton Hellström, Ossian Melin och Filip Aladdin – vars stil skapats i videosketcher på Instagram  – är ibland förbluffande bra, ibland haltar de åt roliga timmen-hållet. Stundtals blir ironin en pose, en överförtjusning i upptågen, men oftast är det på en gång askul och lite sorgset. 

Tommy Berggren

Med hjälp av intelligent använda videoklipp skapas en scenens egen rumstidsväv eller medvetandeström fylld av universums liv, den hatälskade Tommy Berggren, en pappa i Göteborg, en märklig nattportier.  

 

LÄS MER – Harold Pinters "Aska" på Teater Brunnsgatan 4

 

Över allt vilar ett slags neo-dada - en grimas mot tidsandans sociala och kommersiella hierarkier. Man vill inte alls ”spegla samtiden”  – utan i sann dada-anda rädda konsten från samtiden genom att banka skiten ur den. Det är inte utan att det är rätt befriande.

 

Teater

Total fräschhet

Av Anton Hellström, Ossian Melin och Filip Aladdin

Teater Brunnsgatan 4, Stockholm

Speltid 1.5 t.

(Total Fräschhet spelas under januari-mars på Teater Brunnsgatan 

Därefter 10 föreställningar i maj på Göteborgs stadsteater.)

Maria Edström är kritiker och medarbetare på Expressen Kultur. Läs flera av hennes texter här.

Maria Edström
Maria Edström
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag