Caroline Ringskog Ferrada-Noli. Foto: JOSEFIN BÄCKSTRÖM / NATUR OCH KULTURCaroline Ringskog Ferrada-Noli. Foto: JOSEFIN BÄCKSTRÖM / NATUR OCH KULTUR
Caroline Ringskog Ferrada-Noli. Foto: JOSEFIN BÄCKSTRÖM / NATUR OCH KULTUR
"Rich boy"."Rich boy".
"Rich boy".
Ulrika Knutson är journalist, författare och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: ROGER VIKSTRÖMUlrika Knutson är journalist, författare och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: ROGER VIKSTRÖM
Ulrika Knutson är journalist, författare och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: ROGER VIKSTRÖM

Generationsroman av yppersta klass

Publicerad

Caroline Ringskog Ferrada-Noli har skrivit en stor roman om tre generationer kvinnor.

Ulrika Knutson jublar över en klasskildring av ett folkhem i upplösning.

LITTERATUR | RECENSION. Det är en farlig bok det här. I stället för att skriva recensionen googlade jag på parterapi i en och en halv timme. Det har jag inte gjort på trettio år, men det är aldrig för sent att få ett dåligt äktenskap. Min man liknar kanske inte romanens karlar. Han slåss inte, och rik är han inte heller, och han har inte alls särskilt bra hår. Det sitter som obeslutsamma tottar här och där. Men man är han, och där står vi nu.

Romanens "Rich boy" är en projektionsyta för tre generationers kvinnor. Ett överlägset, vältrimmat slukhål, en svart stjärna. Det börjar på fyrtiotalet med Gully som älskade män – "De var vår världs hela räddning". Gullys dotter Marianne är ett barn av sextiotalsvänstern, som det visar sig en auktoritärt välskräddad kappa att svepa om sin mansdyrkan. Hennes dotter Annika fastnar för den snälle Johan, som hon tänker ge betalt för tidigare generationers gamla ostar. Men ödet vill annorlunda.

 

LÄS MER – Ulrika Knutson: Hennes roman är ett ryskt mästerverk

Pingis på Beckomberga

Romanen börjar som en legend: "Det man inte vet om Lidingö är att det fanns pooler där på femtiotalet". Språket är rytmiskt, meningarna korta, bilderna drastiska  eller strukna. Den här författaren har verkligen slitit för vår skull. Precis när jag börjar tröttna på den fulländat underskruvade stilen – vetter den inte åt cynism? – ändrar författaren taktik. Hon släpper in mer syre i meningarna, öppnar för nyanser. 

Caroline Ringskog Ferrada-Noli skojar gärna med stereotyper, men hennes gestalter är mycket levande. Vare sig de steker pannkakor, trippar på syra, parerar knytnävsslag i graviditetens trettonde vecka, eller hasar bland överviktiga patienter i långsam rundpingis på Beckomberga. När jag läser boken en gång till visar sig dessutom en helt ny text, mellan ironierna spirar medkänsla och tröst. 

 

LÄS MER – Ulrika Knutson: Akademien måste sluta att välja in sina kompisar

Ulf Lundell och Gun-Britt Sundström

Ja, "Rich boy" är en stor roman. Med generationskänsla à la Lundells "Jack" och Gun-Britt Sundströms "Maken". Och kanske en underström från Sylvia Plaths "Glaskupan". Men Caroline Ringskog Ferrada-Noli har sitt eget tilltal, sitt eget ärende. Ibland är "Rich boy" en sociologisk rapport om Fattigdomen i Sverige: "Gully blev underklass av döden. Den gjorde familjen tjock och fattig. De åt pannkakor och socker. Den gjorde att de hade bråttom och för lite av allt."

Klasskillnaderna kan vara brutala eller subtila, och de är många. Man förstår att de aldrig tar slut. Med en rysning noterar författaren alla fula fernissade furupaneler: "Furun var synkroniserad med psykisk ohälsa. Samma furu som i dagisminnen, skolbänkar, vårdcentraler". Man ser framför sig hela det panelade Folkhemmet vänta på en diagnos. Och även de fattiga svenskarna påminns till sin frustration om att de har haft det för bra, när de hastar gågatan fram genom en armé av tiggare. Allas världsbild är i gungning. 

Caroline Ringskog Ferrada-Nolis "Rich boy" kommer att få många läsare, och det är den värd. Den luktar August lång väg.

 

 

ROMAN

CAROLINE RINGSKOG FERRADA-NOLI

Rich boy

Natur och kultur, 476 s.

 

 

Ulrika Knutson är författare, journalist och medarbetare på Expressens kultursida. 

Läs fler texter av Ulrika Knutson här.

 

 

I tv-spelaren ovan visas Kultur-Expressen, denna gång med Jörgen Huitfeldt och Joel Halldorf om journalistiken och moralen. Programmet finns också som podcast.

Ulrika Knutson
Ulrika Knutson
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag