Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det bidde inte ens en tumme hos Facebook

"Facebook vet vad du gillar, vilka du umgås med, vilka böcker du läser, vilket parti du sympatiserar med."
"När den nya tummen rullas ut, kommer det således att vara ett rejält stympat finger." Foto: Kimihiro Hoshino
Mark Zuckerberg, Facebooks grundare och vd.Foto: Jeff Chiu
Björn Barr ger en försiktig tumme upp till den nya funktionen.Foto: Olle Sporrong

Efter flera års diskussioner planerar Facebook att införa en ogilla-knapp.

Björn Barr ser en tumme som redan är kapad vid den första leden.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

När världens största företagsledare presenterar nyheter måste man försöka lyssna på det som inte sägs rakt ut. Är det frågan om Mark Zuckerberg, Facebooks vd, får man spetsa öronen ytterligare ett par snäpp. Med 1,3 miljarder registrerade medlemmar (fler än världens bekännande katoliker!) kan ett enda förfluget ord utlösa en smärre storm.

I går avslöjade han att företaget efter många år av spekulationer lanserar en ogilla-knapp, den ikoniska tummen kommer att få sällskap av en inverterad kollega inom en inte allt för avlägsen framtid.

En dröm för aspirerande nättroll

 

Det låter ju som en dröm för alla aspirerande nättroll. Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att se hur en nyhetspost om exempelvis Sverigedemokraterna skulle dränkas i negativa tummar och blixtsnabbt singla ner genom lagren i Facebooks algoritm för att slutligen landa i ett jämngrått bottensediment någonstans på internets bakgård.

Och barnen! Har någon ens tänkt på barnen? Redan i dag tvingas de leva med att ständigt bli betygsatta genom likes och kommentarer, eller minst lika illa, frånvaron av desamma? Tumme ner på en nytagen profilbild blir ytterligare ett slag i magen. Strunt i barnen förresten, den där terrorn utsätts vi alla för när vi någon gång får för oss att byta profilbild.

Varför rasar ingen?

Facebook vet vad du gillar

 

Sannolikt för att det inte är dit Facebook är på väg. I presentationen förklarade Mark Zuckerberg att ogilla-knappen har varit förvånansvärt svår att utveckla. Vad han däremot inte säger är varför: Nätjättens affärsidé bygger på att samla in massiva informationsmängder om sina användare. Facebook vet vad du gillar, vilka du umgås med, vilka böcker du läser, vilket parti du sympatiserar med. Den informationen är guld värd för alla som har en produkt att sälja.

Men affärsmodellen grundar sig också på att du aktivt delar med dig av ditt liv. Skulle en ogilla-knapp dyka upp i anslutning till varje post är det inte osannolikt att det upplägget får sig en törn. Vem vill riskera att framstå som en idiot genom att dela en artikel som direkt röstas ned? En plötslig förhandsgranskning skulle vara fullständigt förödande för ett företag vars livsnerv stavas engagemang.

 

När den nya tummen rullas ut, kommer det således att vara ett rejält stympat finger. Den ska kunna användas för att visa medkänsla vid dödsfall eller tragiska nyhetshändelser, men inte för att ranka ner andra användares poster, förklarade Mark Zuckerberg. Mer av en "jag beklagar"-funktion än en ogilla-knapp, med andra ord.

Det blir en försiktig like på det.