MUSIKAL | RECENSION. Jamen det här var gulligt. Underhållande. Charmigt. Trevligt. Småroligt. Sympatiskt. Och några andra uppskattande men ändå inte överdrivet hänryckta adjektiv som jag kan komma på. Teater behöver ju heller inte alltid vara fantastiskt. Ibland kan det räcka med spelglädje, enkla skämt, bra tajming och lustiga utstyrslar. Mycket folk på scen. Festlig och stämningsskapande teatermusik.
Teatersällskapet på The Rose som repeterar Shakespeares framväxande pjäs "Romeo och Julia" är ett gäng fjollor anförda av Dan Ekborg. Han levererar varenda replik med en så komisk precision att man bara måste skratta. Över huvud taget läggs det mer krut på de fjädrande hannarna än det centrala kärleksparet Will Shakespeare (Alexander Karim) och Viola de Lessep (Sofia Ledarp). Annsofi Nyberg har gått i gång på alla cylindrar när hon skapat kostym, särskilt för de sprättiga skådismännen, när de ska spela ammor och mammor. Roger Lybeck skojar koreografiskt.
Men om man ska vara lite kritisk här så saknas lite av den smarta elegans som präglar filmen med samma namn från 1998. Filmen, och pjäsen, är fullkomligt tryfferad av minnesvärda Shakespeare-citat. Nog skulle regissören Ronny Danielsson kunna skapat en större förhöjning kring dessa. Sofia Ledarp och Alexander Karim gör sitt bästa, liksom Shebly Niavarani, men ibland ekar det ödsligt kring Calle Norléns översättning. Martin Östergrens och Mathias Venges musik fyller i. Lite synd att det är förinspelat i stället för live.
Mot alla odds
I sina finaste stunder är "Shakespeare in love" en hyllning till teatern som får mig att tänka på det kämpande amatörteatersällskapet i "Fanny och Alexander". Minns Oscar Ekdahls (Allan Edwalls) underbara tal till sin brokiga ensemble. Det handlar om att mot alla odds, till varje pris, spela teater.
Glömma världen utanför. Om än för en liten stund. Och det är ju ett rimligt sätt att runda av spelsäsongen innan Stadsteatern stänger för ombyggnad.
MUSIKAL
Shakespeare in love
Filmmanus av Marc Norman och Tom Stoppard
Scenversion Lee Hall
Översättning Calle Norlén
Regi Ronny Danielsson
Komposition Martin Östergren och Mathias Venge
Koreografi Roger Lybeck
Scenografi Lars Östbergh
Kostym Annsofi Nyberg
Mask Katrin Wahlberg
Ljus Fredrik Jönsson
Ljud Petter Samuelsson
Kulturhuset Stadsteatern, Stockholm
Speltid 3 t.
Gunilla Brodrej är kritiker på Expressens kultursida och scenkonstredaktör.