Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Det är överraskningarnas Augustår i år

Förra årets pristagare, Johannes Anyuru, Saga Miketinac, Fatima Bremmer och Sara Lundberg. Foto: PONTUS LUNDAHL/TT / TT NYHETSBYRÅN
Anna Hellgren. Foto: MIKAEL SJÖBERG

Årets skönlitterära Augustnomineringar är en liten skräll.

Anna Hellgren påminner om att Augustpriset har ett syfte. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

AUGUSTPRISET | KOMMENTAR. Hoppla! Det sattes nog i halsen lite varstans i förläggarsverige när årets skönlitterära Augustnomineringar aviserades. Ingen Jonas Hassen Khemiri, ingen Sara Stridsberg. Och ingen Mara Lee, Tomas Bannerhed, Caroline Ringskog Ferrada-Noli, Aris Fioretos, Elise Karlsson, Maja Lundgren eller Lena Einhorn heller. 

I stället två förhandstippade kandidater i Linnea Axelssons “Aednan” och Sami Saids “Människan är den vackraste staden” – och fyra andra titlar som smugit fram under radarn detta kändistäta bokår. 

Nominerad skönlitteratur

Linnea Axelsson: Aednan

Ulf Eriksson: Skalornas förråd

Kenneth Hermele: En shtetl i Stockholm

Björn Runeborg: Socialdemokratiska noveller

Sami Said: Människan är den vackraste staden

Karin Smirnoff: Jag for ner till bror

Det är ingen vild gissning att det gnisslas tänder här och var. Personligen hade jag velat se åtminstone Mara Lee och Caroline Ringskog Ferrada-Noli på den där listan, och jag hade gärna bytt ut årets obligatoriska poet mot Malte Persson eller Katarina Frostenson.

Därmed inte sagt att det är något fel på de nominerade, och framför allt Björn Runeborgs “Socialdemokratiska noveller” förtjänar väl sin plats.

Debutanten Karin Smirnoffs roman “Jag for ner till bror” är alldeles färsk, och har beskrivits som en släkting till Tomas Bannerheds (Augustvinnande) “Korparna”.

Jens Liljestrand och Kerstin Ekman

I fackklassen nomineras Expressens Jens Liljestrand för sitt storverk (juryns formulering) om nationalskalden Vilhelm Moberg. Här finns tuff konkurrens av Kerstin Ekman och hennes “Gubbas hage” samt Magnus Västerbros “Svälten”. Augustjuryn varande just Augustjuryn lyftes härmed också ett varningens finger för den stora fotoboken om Lars Tunbjörk. Facklistan är mer förväntad än de skönlitterära titlarna, även om till exempel Lars Berges inträngande djurparksreportage “Vargattacken” också borde ha fått vara med. Det är däremot roligt att Alexandra Pascalidous “Mammorna” ryms. 

Nominerad facklitteratur

Kerstin Ekman: Gubbas hage

Martin Gelin & Karin Pettersson: Internet är trasigt. Silicon Valley och demokratins kris

Jens Liljestrand: Mannen i skogen. En biografi över Vilhelm Moberg

Magnus Västerbro: Svälten. Hungeråren som formade Sverige

Alexandra Pascalidou: Mammorna

Lars Tunbjörk, Maud Nycander, Göran Odbratt &

Kathy Ryan: Lars Tunbjörk. Retrospektiv

Vilka som vinner? Det vete hundarna. Man får inte glömma bort vad Augustpriset är bortom de 100 000 kronorna i prispengar – ett sätt för bokbranschen att med uppmärksamheten mjölka ut lite extra försäljning innan nästa bokår tar vid och lejonparten av titlarna rensas ut ur butikshyllorna. 

Förläggarbranschen nominerar inte bara titlarna till priset, de utgör också en tredjedel av beslutsunderlaget vid framröstningen av nomineringarna. Inget ont om det, den kommersiella livslängden för litteraturen är kort och brutal, och kan prisståhejet få några fler att läsa lite mer är det utmärkt. 

Ett fristående pris enkom i den goda litteraturens tjänst är det hursomhelst inte. 

 

LÄS MER – Gunilla Brodrejs kommentar till Årets barn- och ungdomspris 

 

Anna Hellgren är litteraturredaktör på Expressens kultursida.