Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Det är hög tid för en kommuntypograf

Dadaisten Kurt Schwitters var under några år på 1930-talet staden Hannovers officielle typograf.
Foto: 345 / TT NYHETSBYRÅN
Stockholms stad har lanserat profiltypsnittet Stockholm Type.
Foto: Skärmavbild/Stockholms stads hemsida
Andreas Kittel.
Foto: Carl Ander

Typografiska inslag integreras ofta sent i processen när nya landmärken växer fram.

Andreas Kittel ser ett stort behov av typografi som rumsligt uttryck i våra offentliga miljöer.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURDEBATT. Tranemo håller sig med kommunpoet. Västervik annonserar som bäst efter en kommunkoreograf. Törs man föreslå en bred satsning på kommuntypografer? Med oinskränkt, eller i alla fall långtgående inflytande över det offentliga rummets bokstavskombinationer.

Inte för att det saknas ambitiösa styrdokument i landets kommunhus. Det dräller av profilprogram, budskapsplattformar och riktlinjer för läsbarhet och tillgänglighet. Städer som verkligen fattat grejen har sina egna typsnitt: Nyligen lanserade Stockholms stad profiltypsnittet Stockholm Type (specialritat av en schweizare).

Möjligen är det sämre ställt med tillämpningen. Typografin hanteras konventionellt, som avtryck på en tvådimensionell yta eller tecken på en skärm. Mer sällan som rumsligt element eller med större omtanke i det som kallas vår gestaltade livsmiljö.

Bauhausskolan i Dessau.
Foto: Sebastian Willnow / TT NYHETSBYRÅN

Historien vimlar inte precis av kommuntypografer. Men det finns prominenta exempel. Den tyske dadaisten Kurt Schwitters var några år på 1930-talet staden Hannovers officielle typograf. Som andra dödliga behövde han betala sina räkningar och tillämpade Bauhausrörelsens idéer vid sidan av konstnärskapet, med programskriften ”Die neue typographie” som ledfyr. Om projektet gick i kvav så hade det andra orsaker än debatten om hur skattemedel bäst spenderas.

Idag när nya landmärken och hela kvarter växer som svampar ur jorden är de typografiska inslagen sällan imponerande.

Just funktionalismens byggnader är några av de bästa exemplen på hur typografi kan integreras i fysisk miljö. Stolta versaler i raka led direkt på huskroppen. Med främsta syfte att förmedla information, men ofta en konstnärlig produkt i sig.

Idag när nya landmärken och hela kvarter växer som svampar ur jorden är de typografiska inslagen sällan imponerande. Ditsmackade på sluttampen. Eller bara överflödiga.

Typografi som rumsligt uttryck behöver integreras tidigt i plan- och byggprocesser. Inte minst i ett redan överlastat informationslandskap. Det låter som en passande instruktion till en kommuntypograf eller två.


Av Andreas Kittel 

Andreas Kittel är skribent, redaktör och formgivare.



Får man sälja grejer med barn?

KULTURKRIGET. Anitha Clemence och Nanna Olasdotter Hallberg debatterar influencers användning av barn och det stora sociala experimentet Instagram.