Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Det är din plånbok de vill åt – inget annat

Amazon satsar på film och sport. Foto: ERIC RISBERG / AP TT NYHETSBYRÅN
Mattias Fyrenius. Foto: ALEXANDER MAHMOUD / ALEXANDER MAHMOUD
Paret Obama ska göra podcasts för Spotify. Foto: KAMIL KRZACZYNSKI / EPA EPA
Foto: PATRICK SEMANSKY / AP TT NYHETSBYRÅN

Hushållen lägger mycket pengar på medier och kommunikation.

Mattias Fyrenius oroar sig för konsekvenserna av medieföretagens stora all-inclusive-paket.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

MEDIER. En ny rapport (Hushållens medieutgifter 2019, Institutet för reklam- och mediestatistik) visar att hushållen i genomsnitt lägger 20 000 kronor per på medier och kommunikation. Gott så, men det intressanta är vad man lägger dem på. Medievärlden håller på att förändras brutalt.  

De strömmande prenumerationstjänsterna som Spotify, Netflix, HBO, Storytel och Bookbeat har varit de senaste årens stora vinnare. Men de senaste månaderna har det skett stora saker hos dessa nya makthavare. Om det tidigare var en kamp om konsumenternas tid, smak, känslor och tankar är det nu väldigt enkelt att se vad det handlar om; it’s the economy stupid. 

Det är din plånbok de vill åt. Inget annat.

När Spotify plötsligt började finkamma marknaden efter lovande podcastföretag och lade upp ett par miljarder på bordet för Gimlet och Anchor och gjorde klart med Barack och Michelle Obama som ska podda hos dem väckte det en viss uppmärksamhet. Men få pratade om vad det egentligen betydde. När svenska Storytel nyligen berättade att de bjuder sina ljudboksprenumeranter på en sommarpresent i form av att lägga in ett stort antal tidningar (inklusive Expressen, GT och Kvällsposten) i abonnemanget höjdes knappt ett ögonbryn och Amazons satsning på film och sporträttigheter i sitt Amazon Prime noteras på samma sätt som med allt Amazon gör. Varken mer eller mindre.

Nu vill de snarare att vi köper tillgång till den värld vi vill åt, oavsett medieform.

Här måste vi förstå vad det faktiskt är som är på väg att hända. Det handlar inte längre primärt om att få oss att läsa tidning, lyssna på senaste Veronica Maggio-skivan, spana in favorit-tv-serien eller lyssna på bok; det handlar alltmer om att bygga upp ett tillräckligt sockrat erbjudande som gör att man är villig att betala dyra pengar just för det här abonnemanget. Den som kommer närmast 20 000 kronor per år vinner. Det handlar inte ens längre om att köpa abonnemang. Nu vill de snarare att vi köper tillgång till den värld vi vill åt, oavsett medieform – precis på samma sätt som man via mobiltelefon och bredband köper sig tillgång till en digital värld. 

Vi är mitt uppe i ett skifte som på många sätt är långt större än det vi gått igenom de senaste tjugo åren, ett skifte som inte nödvändigtvis handlar om vad som produceras utan varför. Detta skifte gör per automatik att medieföretagen som kultur- och idébärare tappar kraft och riskerar att bara blir sockervadd. 

Ju mer det enbart handlar om att sälja tillgång till stora odefinierade paket, desto längre bak i värdekedjan hamnar det idéburna innehållet.

Men är det inte bara att säga ja tack till senaste prova-på-erbjudandet och le och vara glad? Visst, men jag blir ordentligt orolig om alltmer av det medierna gör bara syftar till att kränga all inclusive-paket och låsa in kunder där de olika innehållsbenen blir sekundära. 

Ju mer det enbart handlar om att sälja tillgång till stora odefinierade paket, desto längre bak i värdekedjan hamnar det idéburna innehållet. Mindre lättillgängligt medie- och kulturutbud som tidigare fungerat någorlunda på en mer nischad marknad kommer få det ohyggligt svårt om huvuduppdraget är att sälja breda ”medieabonnemang” eller kanske ännu troligare, mobil- och bredbandsabonnemang. Sockervadd är gott i början, men blir snabbt rätt sliskigt.  

Den som fortsatt inte förstår varför Telia lagt ett välsockrat bud på TV4, C-more et al bör läsa denna artikel en gång till. 

Av Mattias Fyrenius

Mattias Fyrenius är medieanalytiker och styrelseledamot i Bonnierförlagen.