Foto: - - / OKÄNDFoto: - - / OKÄND
 Foto: - - / OKÄND

Denna stad – ett liv

Publicerad

Tingen får liv i Walter Benjamins mikroessäer.

Magnus Florin följer med filosofen till Berlin.

RECENSION | PROSA. Walter Benjamins stil lockar läsaren till härmning – med på en gång hårdknutna och fjäderlätta satser, som liknar obetvinglig logik men åkallar myternas och legendernas hemlighetsfulla världar. Han härmade själv Marcel Proust, som han översatte och beundrade. Men medan Proust under sin romansvits alla tusentals sidor sökte en efterlängtad final, så går Benjamins hela verk ut på att inte sätta punkt. Vilket gör att man väjer för att kalla det ”verk”.

 

LÄS MER – Magnus Florin om Walter Benjamins bok "Passagearbetet" 

 

Även "Barndom i Berlin kring 1900" – inledd före det stora Passagearbetet och skriven parallellt i Paris – sprids ut i en mångfald prismor. Man kan kalla dem minneskristaller, dessa mikroessäer benämnda Syskrinet, Månen, Strumpan, Febern, Telefonen och Karusellen, likt rollnamnen i ett sagospel där tingen får liv. Benjamin själv kanske både tjusades och förskräcktes av attraktionen och konstfullheten i dessa mikroessäer. 

Förlorat paradis

Men i grunden vill han inte blända läsaren utan avtäcka historien, där han ser varje tidpunkt och plats som korsfält för väldiga krafter, ännu verkande. Barndomen är för honom både förlorat paradisiskt tillstånd och olycksbådande varsel – en lära och läxa som han då inte var vuxen. 

Berlin 1900.Foto: Baksidesbild till Benjamins bok.

Först i efterhand ser han hur såväl Berlin som hans eget personliga liv tecknas av en epok som brutalt slungas från kejserligt 1800-tal till världskrigens 1900-tal. På så vis är det en vittomfattande krisbok han lämnar kvar på Bibliothèque nationale före den misslyckade flykten och självmordet 1940.

Sara Danius

Boken är en nyutgåva nästan ett kvartsekel efter förstatrycket 1994, försedd med illustrationer och med lotsande kommentarer av Ulf Peter Hallberg och Sara Danius. Benjaminstilen är njutbar, men att härma den – nej. 

Den kunde uppfinnas just då och bara då, som en del av sin epok, och låter sig inte upprepas.

 

Prosa

Walter Benjamin

Barndom i Berlin kring 1900

Översättning Ulf Peter Hallberg

Spleen books, 177 s. 

Magnus Florin är författare och kritiker på Expressens kultursida. 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag