Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Den unga konsten har fått en för stor kostym

Victoria Verseau, ”Foreign Body”.
Foto: Matilda Rahm
Samaneh Roghani, ”For the Silenced/For the Forgotten”.
Foto: Matilda Rahm
Therese Bohman är författare och konstredaktör på Expressens kultursida.

Bröderna Zaman har valt de tio unga konstnärerna som ingår i utställningen ”Future watch” på Kulturhuset.

Therese Bohman längtar efter att bli imponerad på allvar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Bröderna Ashik och Koshik Zaman driver sedan några år projektet C-print, som dels ägnar sig åt curatorverksamhet och dels åt att bevaka samtidskonsten i en nättidskrift. Snarare än att bedriva kritik säger de sig vilja hylla intressant konst. Innehållet är positivt refererande, ett slags snäll och postkritisk icke-kritik. 

Det är lite som ett konstfanzine. Den känslan är också närvarande när bröderna Zaman nu bjudits in för att göra en utställning åt Kulturhuset. De har valt ut tio unga konstnärer med koppling till Sverige. Många är nyutexaminerade eller fortfarande studenter, och ämnena som deras konst kretsar kring ger också ett ungt intryck: identitet, normer, aktivism, sociala orättvisor.

Tobias Bradford, ”As My Eyes Adjust”
Foto: Matilda Rahm

De flesta verk består av stora installationer. Samaneh Roghanis bidrag, som berättar om kvinnors strävan efter självständighet under repressiva regimer, har både mörker och sinnlighet. Juterepen som hänger från taket bildar en labyrint och doftar torrt. Victoria Verseau blandar klassicistiska uttryck med en personlig berättelse om en avliden vän. Tobias Bradoftds mekaniska skapelser är fascinerande och äckligt påflugna.

Överlag finns det energi i de enskilda verken, men samtidigt befinner sig ”Future watch” på nivån avgångsutställning och har inte riktigt den tyngd eller stringens som krävs för att fylla ut de stora lokalerna mitt i city.

Överlag finns det energi i de enskilda verken, men samtidigt befinner sig ”Future watch” på nivån avgångsutställning.

Inget ont om de medverkande konstnärerna. Och curatorerna har liksom bara gjort sin grej, låt vara i lite för stor kostym den här gången. Och Kulturhuset – ja, det är pandemi, planerade projekt har blivit inställda, det här är ett sätt att åtminstone få det att hända något i huset.

Det funkar som undantag. Men när det är möjligt att planera mer långsiktigt igen får man hoppas att Kulturhuset lyfter sin utställningsverksamhet till en högre nivå. Det var alldeles för länge sedan något imponerade på allvar nu.  

KONST

Future watch – Tio konstnärer i tiden

Kulturhuset, Stockholm

Till 8/8

Therese Bohman är författare och konstredaktör på Expressens kultursida. 



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=83771&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil.