Jack och bönpallen.
Jack och bönpallen.

Den magiska metropolen

Publicerad
Uppdaterad
Hanna Höglund blir blåst på överraskningarna i Jakten på Jack.
Författare- och illustratörparet Martin Olczak och Anna Sandler är i full färd med en äventyrsserie för lågstadiets bokslukare som kommer att fullbordas under det kommande året.
Den heter Jakten på Jack, utspelar sig i kända Stockholmsmiljöer, och radar upp den ena magiska ingrediensen efter den andra. Bok ett heter Trolldom i Gamla stan och bok två, Vålnader på Vasaskeppet, utkommer i september.
Berättelsen handlar om föräldralöse Jack som ska tillbringa vad han tror kommer att bli det tråkigaste sommarlovet någonsin hos en okänd släkting. Men innan han vet ordet av befinner han sig i livsfara bland varulvar, vättar, trolldomsböcker och magiska kompasser. Han själv visar sig ha övernaturliga förmågor. Och kanske är hans föräldrar inte döda i alla fall.
Berättelsen svischar fram. Det är lättläst och lämpar sig utmärkt som högläsning. Men tyvärr finns det klyschor. En tioårig föräldralös pojke med mörkt, rufsigt hår som fått bo hos onda släktingar eller på barnhem hela sin uppväxt. Och som sedan kommer till en cool släkting där en ny, magisk och färgstark värld uppenbarar sig. Hallå, Harry Potter! I såna ögonblick känns det som Olczak arbetar efter ett excelark över konsten att lyckas med barnfantasy.

Jakten på Jack är typisk barnmagi av det slag som kallas urban fantasy med en ung person i centrum med tragisk bakgrund och magiska förmågor i stadsmiljö. Men känslan av standardformulär går över ju mer man sugs in i berättelsen och lär känna karaktärerna. Här har vi till exempel häftiga moster Betty - en vuxen singeltjej som åker hoj, gillar att mecka med saker och alltid har en hårnål redo för uppdyrkning av lås. Sådana som hon är inte man inte bortskämd med.
Men att än en gång få dvärgar utmålade som magiska, ljusskygga och grottboende varelser i Tolkienanda känns både daterat och lite konstigt, när upphovsmännen nu är så bra på att bryta andra normer.
Och varför har förlaget flera gånger lagt Sandlers actionfyllda blyertsteckningar, som skapar hisnande djupkänsla genom de enklaste penndrag, precis före handlingen i texten så att händelser avslöjas i förväg?
Så kan man inte ha det i en berättelse som bygger på förväntan och överraskningar.
För det är så man får även de mest motsträviga barn att vilja läsa vidare - annars är risken att dramaturgin faller samman som ett helt vanligt, och alldeles icke-magiskt korthus.
Hanna Höglund
Hanna Höglund
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Vik biträdande kulturchef: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag