Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Den lille prinsen lyfter på underjordens scen

KOREOGRAFISK REGI. Ensemblen i "Den lille prinsen" på BUS.Foto: Allan Larson
En annan prins, kunglig men inte gudomlig: Nicolas.Foto: Jonas Ekströmer/TT

Margareta Sörenson tar en filosofisk flygtur med pjäsen "Den lille prinsen" på Barnens underjordiska scen.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

TEATER

DEN LILLE PRINSEN

Efter Antoine de Saint-Exupéry

Manus och regi Johanna Huss

Barnens underjordiska scen, Stockholm

Ålder 5+

"Den lille prinsen" är en märklig bok, och lika egenartad är dess position mellan kult och frågetecken. Är den en allegori över andra världskriget eller över Saint-Exépurys egna nödlandning, äktenskap och författarskap? Hur kan man förstå det nästan gudaliknande gossebarn som kallas "Lille prinsen" och som lever alldeles ensam på en alldeles för liten planet?

Det är en bok som faktiskt mår väl av att bli teater. Någon har då tänkt, strukturerat, reducerat och visualiserat, som nu Johanna Huss på Barnens underjordiska scen i Stockholm. Hon har renodlat berättelsen om barnet och den vuxne och använt det stora rummet i källarscenen som en korridor med publiken på två sidor.

Vi kommer nerför trappan genom moln och tar plats på sanddyner som böljande brer ut sig i det stora källarrummet. Piloten kämpar med sitt trasiga flygplan i ena änden av en bred passage där de olika figurerna, som avritade från boken, passerar som i ett drömspel om våra vanligaste vanföreställningar.

 

Mekanikerna hjälper piloten att starta planet och det lyfter, och far ut på den filosofiska flygtur som nödlandar i öknen. Men den här gången är det inte lekfull och prillig teatermix som så ofta hos BUS, utan allvarligt på riktigt. Dock inte utan humor och turligt nog är de omgivande rummen lika lockande med installationer som gör att publiken kan möta den maktgalna kungen, rosor och vetenskapsmän som tappar proportionerna i närkontakt.

Bilden av barnet som klokare och mer genomskådande är Saint-Exépurys sätt att skildra en värld som stelnat i materialism och brist på mänskliga hänsyn. Den vuxne och rationelle piloten ställs mot barnet, en liten pojke så vis att han tycks magiskt förbunden med en idévärld bortom det möjliga.

I avskedets stund är både barn och vuxna ensamma som vore vi allena på en mycket liten planet. Så tolkad blir "Den lille prinsen" självklar, tidlös och aktuell. Samt sorglig, som originalet.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.