Kajsa Sundin. Foto: YLVA SUNDGREN / NATUR & KULTURKajsa Sundin. Foto: YLVA SUNDGREN / NATUR & KULTUR
Kajsa Sundin. Foto: YLVA SUNDGREN / NATUR & KULTUR
"För att de ville det"."För att de ville det".
"För att de ville det".
Therese Bohman är medarbetare på Expressens kultursida. Foto: THEO ELIAS LUNDGRENTherese Bohman är medarbetare på Expressens kultursida. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN
Therese Bohman är medarbetare på Expressens kultursida. Foto: THEO ELIAS LUNDGREN

Den här BDSM-romanen hade behövt en dominatrix

Publicerad

Kajsa Sundins "För att de ville det" tar sig den sexuella dominansens och underkastelsens mekanismer.

Therese Bohman applåderar ambitionen hos en roman som tyvärr inte når hela vägen.

LITTERATUR | RECENSION. I somras debatterades litterära sexskildringar på de här sidorna, med den tråkiga slutsatsen att vi lever i posterotikens tidevarv, då litteraturen inte verkar anse att sex är särskilt spännande att skildra. 

Kajsa Sundin ska därför ha en eloge för att hon tar sig an ämnet och vill gå till botten med det – närmare bestämt med den sexuella dominansens och underkastelsens mekanismer. Hennes ”För att de ville det” är ett slags fallstudie med Kairo som spelplats. Där lever Tess, som är internetterapeut och tar emot sina klienter framför datorn. Hon har en sårig relation med sin vuxna dotter i Sverige, och sörjer Omar, som hon flyttade till Egypten med, men som hastigt och oväntat har dött.

 

LÄS MER – Therese Bohman: Ingen vill gestalta den borgerliga lyckan

Dominans och underkastelse

När hon träffar paret Isabella och Rodrigo blir hon nyfiken på deras förhållande, som kretsar kring dominans och underkastelse. Kanske är det av nyfikenhet, kanske av attraktion, kanske är det en avledning från det som gör ont i Tess tillvaro, ett sätt att ta kontroll över det jobbiga genom att vilja utsätta sig för smärta rent fysiskt.

Men ”För att de ville det” lider av att vara både lite för tydlig och lite för vag på samma gång. Samtidigt som de tre huvudpersonerna diskuterar sex och nystar i viljan till dominans och underkastelse, är det en fragmentariskt uppbyggd roman som både hastar förbi och framstår som märkligt sval inför de frågor den ställer och de idéer den vill diskutera.

 

SE MER – Therese Bohman i Kultur-Expressen: "Det är ett feministiskt misslyckande att avstå från bra sex"

Den egna kroppen

Sundin kommer dem närmast liksom i förbifarten, i formuleringar som ”det betyder aldrig något annat än den betydelse man ger det”, ”det går att både vilja och inte vilja samtidigt” eller ”den egna kroppen är ibland den enda plats en människa kan ha”.

”Stopp!”, vill jag ropa på flera ställen, ”borra djupare i det här!”. För även om ämnet för Sundins undersökning i högsta grad är intressant, får jag en känsla av att själva texten hade behövt en dominant röst som sa åt den att våga stanna där det verkligen bränns.

 

 

ROMAN

KAJSA SUNDIN

För att de ville det

Natur & Kultur, 203 s.

 

 

Therese Bohman är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hennes senaste roman är "Aftonland".

Läs fler texter av Therese Bohman här.

 

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen, denna gång med Gunilla Brodrej och Margareta Sörenson om teatermannen Benny Fredriksson. Programmet finns också som podcast.

Therese Bohman
Therese Bohman
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag