Abdellah Taïa, född i Marocko och bosatt i Paris. Foto: MATHIAS GRATE / ELISABETH GRATEAbdellah Taïa, född i Marocko och bosatt i Paris. Foto: MATHIAS GRATE / ELISABETH GRATE
Abdellah Taïa, född i Marocko och bosatt i Paris. Foto: MATHIAS GRATE / ELISABETH GRATE
"Den som är värd att bli älskad"."Den som är värd att bli älskad".
"Den som är värd att bli älskad".
Per Wirtén är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: / PRESSBILDPer Wirtén är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: / PRESSBILD
Per Wirtén är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Foto: / PRESSBILD

Den "arabiska bögen" slår tillbaka mot rasismen

Publicerad

Abdellah Taïas nya bok är en smocka av kvinnohat, våld och postkolonial vrede. Per Wirtén läser en uppgörelse med rasismens Frankrike.

Se det senaste avsnittet av Kultur-Expressen i spelaren ovan.

 

LITTERATUR | RECENSION. Abdellah Taïas nya roman går ut hårt med ett fientligt angrepp mot kvinnorna. De har förtrollat männen med sina kön. De har förvandlat dem till slavar. 

Den som skriver heter Ahmed. Han är en medelålders homosexuell från Marocko som levt sitt vuxna liv i Paris. Nu skriver han brev till sin döda mor. Han hatar henne. Och han avskyr sina intrigerande systrar. De har förintat männen.

Hans personliga bitterhet övergår till ett generellt kvinnohat: ”Mannen fanns inte längre kvar. Kvinnan skulle återta allt, skriva om allt.” Brevet är långt. Till sist uppenbaras att det är en ensam mans sista ord innan han avslutar sitt liv, ett självmordsbrev.

 

LÄS MER – Per Wirtén: Taïas "Frälsningsarmén" är en erotisk tvångströja

Kvinnoförakt

Kvinnoföraktet är naturligtvis avsiktligt i Taïas berättelse om Ahmeds undergång. Men är det så enkelt? Mina varningsklockor ringer direkt. 

I hans uppmärksammade och fina självbiografiska debutroman ”Ett arabiskt vemod” (2008), om hur han upptäckte sin homosexualitet som tonåring, finns ju stråk av en liknande stereotyp och föraktfull kvinnosyn. Jag påpekade det redan då, och nu vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig när det återkommer, med ett strindbergskt eftertryck.

”Den som är värd att bli älskad” är en brevroman. Men med bara fyra brev, som sträcker sig bakåt över ett kvarts sekel. De rör sig på Taïas litterära hemmaplan: erotiskt begär, postkolonial rasism, klassbestämd underordning och intolerant heteronormativitet. Men den här gången med större kraft än i hans tidigare romaner. Den är en smocka.

 

LÄS MER – Nina Lekander: Hos Taïa sitter romankaraktärerna för evigt fast i mellanförskapet

"Den homosexuella araben"

Han skriver underbart korta meningar med hårda ord. De smattrar som skurar av makadam mot okrossbart glas. 

Ahmed anlände till Paris som en privilegierad vit mans älskare. Han försökte bli en bildad fransman, men insåg att han var en leksak med djupa historiska anknytningar: den unga homosexuella araben. Ingen kan fly från historien, varken den egna eller den övergripande stora. Han gör uppror.

Två av de fyra breven utmynnar i självmord.  

Men hans hat mot Europa (då) omvandlas till ett mot kvinnorna i en mer reaktionär tid (nu). Är det så Taïa tänkt eller är det bara mitt sätt att rädda honom? Det är svårt att veta. Trots att texten är explicit är den hemlig. Trots de starka känslorna är efterklangen kall. Och mörk. Två av de fyra breven utmynnar i självmord.  

Det skulle vara fantastiskt att höra ett samtal mellan stjärnskotten Abdellah Taïa och Édouard Louis. Båda är unga homosexuella författare från fattiga familjer, men med olika hudfärg i en storstad präglad av rasism. 

Man kan faktiskt läsa ”Den som är värd att bli älskad” som en kommentar till Louis ”Våldets historia”. Nordafrikanen talar tillbaka om samma sak: våldets historia, och hur den långsamt förstör människors liv.

 

 

ROMAN

ABDELLAH TAÏA

Den som är värd att bli älskad

Översättning Håkan Lindquist och Davy Prieur

Elisabeth Grate, 128 s.

 

Per Wirtén är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hans senaste bok är "Är vi framme snart? Drömmen om Europas förenta stater".

Läs fler texter av Per Wirtén här.

 

Relaterade ämnen
Expressen getinglogga
Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Kulturchef: Karin Olsson. Biträdande kulturchef: Jens Liljestrand. Redaktör för idédebatt och reportage: Ida Ölmedal. Litteraturredaktör: Anna Hellgren. Scen- och ungredaktör: Gunilla Brodrej. Kontakt: fornamn.efternamn@expressen.se. Missa inga artiklar – följ Expressen Kultur på Facebook!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag