Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bengaler och urartade demonstrationer

Klas Erikssons "Vet din mamma var du e?" i Göteborg Foto: ANNIKA VON HAUSSWOLF
Konstnären Klas Eriksson
”Evidence of patchwork” av Klas Eriksson. Foto: KLAS ERIKSSON
Klas Erikssons supportrar öppnade vernissagedagen med ett fotbollsdoftande performance på Götaplatsen. Foto: KLAS ERIKSSON

Johan Stenström ser Klas Eriksson väva samman supporterkulturen med konstvärlden.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Klas Erikssons konst bygger broar mellan världar som först inte verkar höra samman. Hans utställning på konsthallen i Göteborg rör sig elegant mellan humor och allvar, underfundigheten och hans sätt att kombinera teman resulterar i en spretig, mångbottnad färg- och språkkavalkad.

Busslast supportrar

Eriksson gick ut Mejan 2010 och har gjort sig känd för sina aktioner med rökbomber i offentliga miljöer. Vernissagedagen inleddes med att en busslast supportrar till konstnären anlände till Götaplatsen, inte helt olika supportrarna till valfritt fotbollslag. På en av deras banderoller kunde man läsa ”ACAB” (All cops are bastards), fast parafraserat till ”All curators are bastards”, se där lite institutionskritik att lägga pannan i djupa veck över.

Urartade demonstrationer

Tankarna går till läktarkultur och urartade demonstrationer. ”Good cop, bad cop, dead cop” liknar en smiley med kryss till ögon och är målad med pepparspray. I ”Evidence of patchwork” representeras engelska fotbollsklubbar med var sin halsduk, som tillsammans bildar ett lapptäcke av färger och typsnitt och bokstavligen väver samman supporterkulturen med konstvärlden.

Verket som gett utställningen dess titel består av en spiralformad skulptur av livbojar från golv till tak. Här är det svårt att inte tänka på människor på flykt i överfulla båtar, och livbojarna är placerade så att stapeln också liknar en DNA-sträng. Det är en hjärtskärande samtidskommentar om trygghet och arv, och en av utställningens höjdpunkter.

 

LÄS MER: Unga konstnärer bryr sig mest om processen 

 

”Fönsterkuvert” å sin sida är en betraktelse över Myndighetssverige och dess formspråk. Kuverten hänger uppförstorade på väggarna och bär alla namn efter avsändare: CSN, KRO/KIF, Skatteverket...  Tillsammans säger de något om mottagaren, det vill säga konstnären. 

Någon gång slår Klas Erikssons lekfullhet över i det banala, men med tanke på de teman och material han kombinerar är det imponerande att det inte sker oftare.

 

KONST

KLAS ERIKSSON

Vet din mamma var du e?

Göteborgs konsthall 

Till 20/8

 

Johan Stenström

Johan Stenström är konstkritiker.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!