Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför har fotboll aldrig varit vackrare än nu

Allsvenskan 2020.Foto: Patrik C Österberg/TT / Mediabild / TT
Elis Monteverde Burrau.Foto: ANNA-KARIN NILSSON
Zara Kjellner.Foto: ASTRID GRELZ

Trots tomma läktare är fotboll i dag mer aktuellt än någonsin.

Född offside svarar Dag Solstad i debatten om fotbollens framtid.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

FOTBOLL. Den norska författaren Dag Solstad har förutspått fotbollens död sedan 1990. Är det en önskedröm? Nej, men han är trött. Fotbollen har blivit för tråkig och kommersialiserad! Och Solstad är faktiskt emot kapitalismen. Så det så. Tidigare i veckan intervjuades han i Morgenbladet där han menade att handboll ju är mer spännande. Folk vill väl se mål? Hur kan fotbollen ha ökat i popularitet, när den blivit sämre? Det är en barnslig inställning till konst, à la ”Min 3-åring kunde målat det där”, häpnadsväckande. 

I en intervju, inspelad under VM i Italien 1990, så talar han upphetsat om hur dåliga professionella fotbollsspelare är. Han orerar maniskt om miljonärer som missar straffar, och även om vi uppskattar frenesin i hans brinnande hatkärlek, så hävdar vi att Solstad är fel ute. 

Fotbollen är vackrare än någonsin just nu, när den är som 'sämst'.

Fotbollen är vackrare än någonsin just nu, när den är som ”sämst”. Allt beror på vilka detaljer man väljer att uppmärksamma. Inspelade publikvrål över tomma arenor i England, varsamt utplacerade sexdockor på läktare i Sydkorea, det är postmodernistisk, nattsvart konst at its peak.  

 Under en vår när alla blev skenbara förlorare förutom Jill Johnson började till sist allsvenskan. Tyst så man hör varje andetag, varje hjärtslag. När en hammarbyspelare plötsligt stannar upp och ropar BAJEN, högt och utan känsla, som för att övertyga sig själv, är det så vackert att vi vill gråta. Det är som om viruset tvingat fotbollen att omfamna poetiska spekulationer. 

Vem är inte rädd för sig själv?

Utan publik rör sig spelarna ensamma och utlämnade över planen, det enda vi kan önska är att de skulle andas lite tystare, är det för mycket begärt? Andetagen påminner oss om döden, så klart, fotboll handlar precis som allt annat om döden. Att fly döden och på samma gång springa rakt in i den. För vad är egentligen otäckare än ditt eget skrik? Vem är inte rädd för sig själv? 

Är det inte ljuvligt (nästan pirrigt?) uncanny när en plastig inspelning av You’ll Never Walk Alone får tonsätta Liverpools efterlängtade triumf från hörnen av en spöklik, modern amfiteater? När ingen hörs sjunga med när Hammarby tågar in till Kentas Just i dag är jag stark? Uncanny och sant. Ingen är ju stark. Du kommer alltid att gå ensam.     

Kanske hade en annan norsk författare än Dag Solstad kunnat uppskatta och skildra det glimrande mörker som den moderna fotbollen eskalerar i. Det bokstavliga tomrum som den nu, och för en oviss framtid, verkar i, den eviga natten. Vi tänker på Tor Ulven. Hans, med Knausgårds ord, förmåga att låta det ”existentiella dramat utspela sig hela tiden, inte bara under en kris” hade gjort fotbollspoetiken än större tjänst än den banala åsikten/missförståndet att fotbollens inneboende tristess skulle vara tråkig. Tyvärr är Ulven död. Till skillnad från fotbollen. 

 

Född offside består av Elis Monteverde Burrau och Zara Kjellner. 

Elis Monteverde Burrau är författare. Hans senaste bok är ”De äter ur din hand, baby”.

Zara Kjellner är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hennes senaste bok är ”Manhattan”. 

 

POESIBLOGG

Född offside är ett digitalt diktprojekt, en blogg där författarna Zara Kjellner och Elis Monteverde Burrau skildrar den moderna fotbollen med fokus på förlusten.