Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Därför blev Kraftwerk det största bandet efter Beatles

Jan Gradvall.

Florian Schneider, medgrundare av Kraftwerk, gick bort 21 april, 73 år gammal. 

Jan Gradvall berättar historien om pophistoriens största band efter Beatles. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

IN MEMORIAM. När den amerikanska rockmusiken spred sig över Europa i slutet av 1950-talet integrerades den med ländernas egna kulturarv.

I Storbritannien gick vägen till rock’n’roll via skiffle, hurtig folkmusik på banjo och tvättbräda. John Lennon bildade 1956 en skifflegrupp, the Quarrymen, där Paul McCartney och George Harrison blev medlemmar.

När Beatles hittade sin identitet vävde de också in influenser från music hall, utpräglat brittisk teaterunderhållning med rötter i 1800-talet.

I Sverige var den första artist som introducerade rock’n’roll, Owe Thörnqvist, tydligt inspirerad av Povel Ramel och revymusik från 1940-talet.

Grupper som Hootenanny Singers och Sven-Ingvars fusionerade rockmusik med svenska visor och poeter som Dan Andersson och Gustaf Fröding.

Förr de unga i Tyskland var sådana korsbefruktningar omöjliga. 

Efter andra världskriget var all tysk kultur kontaminerad. Särskilt musik och text som på något sätt kunde förknippas med nationalromantik.

Florian Schneider i Sydney, 1981.Foto: TASSO TARABOULSI / POLARIS POLARIS IMAGES

Två unga i Tysklands ruiner, Ralf Hütter född 1946 och Florian Schneider född 1947, insåg att den enda chansen att göra något eget var att skapa ett kulturellt år noll.

Allt de hade att utgå ifrån – det enda som pekade framåt – var tekniska landvinningar. I stället för att sjunga om nostalgi och soliga dagar gjorde de låtar om transportmedel.

Ralf Hütter och Florian Schneider uppfann ”industrielle volksmusik”.

I USA sjöng Beach Boys ”fun fun fun” om skildrade livet på kaliforniska badstränder. Kraftwerk sjöng i stället ”fahren fahren fahren” – till samma melodi – och förkunnade att deras glada dagar spenderades på autobahn.

De kallade sig inte artister utan musikarbetare.

Ur ett pophistoriskt perspektiv kom Kraftwerk från ingenstans.

Efter att ha konstant missförståtts de första 20 åren framstår i dag Kraftwerk som musikhistoriens mest inflytelserika grupp efter Beatles.

All musik som hörs på radion i dag bär spår av Kraftwerks elektroniska klanger.

Kraftwerk bildades i Düsseldorf, en stad känd för maskintillverkning, elektronikindustri och telekommunikation.

Samtidigt var och är Düsseldorf en ledande konststad med en av Europas främsta konstskolor, Kunstakademie Düsseldorf.

Ur ett pophistoriskt perspektiv kom Kraftwerk från ingenstans, men de formades av konstscenen i Düsseldorf.

Joseph Beuys, den ena av efterkrigens två mest inflytelserika tyska konstnärer, studerade på konsthögskolan i Düsseldorf.

Installationskonstverk som det där Beuys klätt in ett helt rum av tjocka lager med filt, med en svart flygel i mitten, är i samma anda som Kraftwerk.

Florian Schneider har till och med spelat musik med Joseph Beuys. Florian Schneider var en 21-årig flöjtstudent när han fick jamma med den 25 år äldre Beuys i en avantgardeensemble kallad Pissoff.

Engelsk musikpress döpte genren till krautrock, ett öknamn på tyskar med anspelning på sauerkraut.

Även den andra av efterkrigstidens största tyska konstnärer, Gerhard Richter, ofta kallad världens främste levande målare, var en del av Düsseldorfscenen.

Gerhard Richter talade också om att skapa ett år noll. Han ville komma så långt ifrån tysk romantik som möjligt, en konst han kallade förgiftad.

I samma generation som Kraftwerk fanns andra unga tyska rockmusiker som inspirerats av amerikanska artister men var fast beslutna av att göra något eget.

I Köln bildades Can, i Västberlin fanns Tangerine Dream, i skogarna i Wümme formades Faust, i München fanns Amon Düül II, i Düsseldorf bröt sig musiker loss från en tidig upplaga av Kraftwerk och bildade Neu!.

Alla dessa musiker var långhåriga hippies som inspirerade 1968-revolterna bröt med tysk historia och spelade experimentell och ofta groovebaserad musik.

Engelsk musikpress döpte genren till krautrock, ett öknamn på tyskar med anspelning på sauerkraut. Kraftwerk och de andra banden ogillade namnet men det har stannat kvar till våra dagar. Musikstilen krautrock har på 2010-talet fått en renässans.

Bland de som fridansade på konserterna med Amon Düül II i München fanns andra långhåriga tyskar som ville ta idéerna med en historisk nystart flera steg längre, Andreas Baader och Ulrike Meinhof.

Ulrike Meinhof var en av ledarna för Röde armé-fraktionen (RAF), som ville ta idén om historisk nystart ett våldsamt steg längre.Foto: AP AP FILES

Även framtida tyska filmare rörde sig i krautrockkretsar: Rainer Werner Fassbinder, Wim Wenders och Werner Herzog, alla tre födda under andra världskriget.

När David Bowie skulle spela i Stockholm våren 1976 tog han vägen via Helsingfors dit han anlände från Moskva. David Bowie hade åkt Transsibiriska järnvägen genom Sovjetunionen med sin vän Iggy Pop.

Expressens utsände reporter Mats Olsson var på plats på Helsingfors tågstation. Rubriken från den 26 april lyder ”En man steg av tåget”.

David Bowie, 28, får frågan om vilken musik han numera lyssnar på och svarar: ”Rock är ingenting för mig. Just nu är jag mest intresserad av tyska grupper som Neu och Kraftwerk.”

Slutdestinationen för Bowie var uppenbar redan på titelspåret på det album som han turnerade med. På ”Station to station” sjöng han ”den europeiska kanon är här”.

Senare samma år flyttade David Bowie och Iggy Pop till Västberlin och skrev musikhistoria med fyra ikoniska album (två vardera) inspelade i en studio ett stenkast från Berlinmuren.

I sin delade lägenhet lyssnade David Bowie och Iggy Pop konstant på Kraftwerk, särskilt albumet ”Radio-Aktiviät”. Iggy Pop har sagt att han brukade somna till det vilsamma ljudet av ”Geiger counter”.

Iggy Pop och David Bowie.Foto: MEDIAPUNCH/REX/SHUTTERSTOCK / MEDIAPUNCH/REX/SHUTTERSTOCK REX FEATURES

Influenserna gick åt båda håll. I sin låt ”Trans europe express” sjunger Kraftwerk: ”From station to station, back to Düsseldorf city, meet Iggy Pop and David Bowie”.

När jag 1996 intervjuade jag David Bowie kunde han inte sluta prata när samtalet kom in på Kraftwerk.

– Jag glömmer aldrig första gången jag träffade Florian. Vi började prata musik och han sa: ”For uz, there ist two kindz of emotion. There ist warm emotion. And there ist cold emotion. We play cold emotion.”

Man ska varken underskatta eller överskatta Florian Schneiders betydelse för Kraftwerk.

Till en början var Kraftwerk lika långhåriga som de andra krautrockbanden. På omslaget till tredje albumet, ”Ralf und Florian” från 1973, händer något.

Jag har aldrig i mitt liv slitit lika hårt för en biljett – tack Daniel Birnbaum – och var på plats kvällen med ”Radio-Aktivität”.

Ralf Hütter är fortfarande långhårig medan Florian Schneider har klippt sig prydligt kort, bär kostym och ler underfundigt. Ett år senare uppträdde även Ralf Hütter och resten av bandet exakt så.

Ambitionen att avpersonifiera sig nådde sin fulländning när de blev robotar.

Samtidigt går det inte att höra någon musikalisk skillnad på Kraftwerks konserter efter att Florian Schneider lämnade bandet 2008. Ralf Hütter är bandledaren.

Jag har sett Kraftwerk i alla inkarnationer sedan den första Sverigekonserten i Solnahallen 1991. Just den är svårslagen men alla turnéer har hållit samma klass.

Våren 2012 inledde Kraftwerk en serie gästspel på konstmuseum. Det började med att gruppen under åtta kvällar på Museum of modern art i New York framförde ett album i taget i sin helhet.

Jag har aldrig i mitt liv slitit lika hårt för en biljett – tack Daniel Birnbaum – och var på plats kvällen med ”Radio-Aktivität”.

Kraftwerk spelade inne i galleriet på museet, omgivna av verk signerade 1900-talets främsta konstnärer.

Det var i det sällskapet de hörde hemma.

 

Jan Gradvall är journalist och medarbetare på Expressens kultursida.

 

 

”Min vision är att alla ska ta plats”

”After utan work” är Expressen Kulturs spontana program från coronakarantänen.

I det här avsnittet samtalar Daniel Sjölin med författaren Joel Halldorf – om samhället efter corona och om att vara den som liberalerna vill sätta dit. Och hur effektiv är förresten Halldorf som magnet på krogen? 

Förra veckan möttes Daniel Sjölin och poeten UKON. Se det avsnittet nedan.