Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Daniel Sjölin

Sågningen av Knausgård som blottar sanningen

Linda Boström Knausgård.
Foto: Wikimedia Commons
Karl Ove Knausgård.
Foto: Thomas Wågström. / Forlaget Oktober.

Daniel Sjölin skriver om en senkommen pusselbit till samtidslitteraturens mest hyllade romanserie.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KULTURKRÖNIKA. Så kom det till slut. Linda Boström Knausgårds svar på exmaken Karl Ove Knausgårds mästerverk ”Min kamp”, där den sista delen rymde en gränsöverskridande skildring av hennes psykiska ohälsa. Eller snarare: hans kamp intill hennes nedåtresa. 

Hon uppger nu i en intervju för The Guardian att hon givetvis respekterar hans rätt som författare att använda sitt eget liv som stoff, och att böckerna är objektiv bra. 

Sen säger hon att hon ändå var arg, personligen, för att hans syn på henne var så begränsad. Som om han inte kände henne: ”Nu undrar jag bara om han är en av alla dessa manliga författare som inte kan skriva om kvinnor.” 

Ett cleant svar, till synes som när en trollkarl rycker undan bordsduken, och låter dukningen stå kvar, näckad på bordet. Behåll du ditt monument, säger det. Först efter stund inser jag att det egentligen är ett ljudlöst snitt över en litterär pulsåder. Det tar en stund innan blodet kommer.

Vissa har plattform att bemöta andra inte.

Det råder ju annars ett moment 22 för den som blivit offentligen använd som stoff, eller avpolletterad som människa i den bra eller dåliga konstens namn. Tiger du får Den Store Konstnären rätt, bemöter du läser vi in en bitterhet hur du än svarar. Du kan svara i en artikel, som Carin Evanders klassiska motattack i DN mot sin far Per Gunnar Evanders litterära beskrivning av begravningen av hennes döda syster.  Eller som nu Otto Gabrielsson när han vill säga sitt om att ha varit Jörn Donners sådda vildhavre. 

Nå, konsten måste vara fri. Och alla fall ser olika ut. Barn utlämnar föräldrar eller tvärtom, vissa har plattform att bemöta andra inte. Linda Boström Knausgård är själv författare. 

När blodet kommer undrar jag först om hon snittat rätt: En uppburen manlig författares bristande förmåga att skildra kvinnor. Den kommentaren pallar väl ”Min Kamp”. Eller?

En nesa för den författare som krönts av sin blick på människan.

Sen rinner det till. Alla dessa tusentals sidor drivna av sökandet efter det äkta, det rakt igenom blottade. Även om resultatet var litteratur och inte sanning, så förstod vi honom. Karl Ove. Vi förstod varför – och därmed hur mycket – han älskat sin mor, sina barn, ja till och med sin far, som han också hatat. Han såg dem.

Men när det kommer till den han gift sig med? Hon är som en suddig fläck i romankroppen. Vad ser han hos henne, minns jag att jag undrade som läsare, och tog på så vis omedvetet hans parti.

Nu fattar jag. Såklart. Han såg henne inte. Det blir förvisso en nesa för den författare som krönts av sin blick på människan, men Boström Knausgårds svar är samma som alla utlämnade kan ge: Du kunde skriva om mig, men uppenbarligen inte förstå mig. Hur mycket kunde du då älska mig?

Boström Knausgårds snitt blottar en djupare äkthet som verket ”Min kamp” inte når: En sedd och förstådd människa. Den äktheten kan också gestaltas litterärt, och det utan att priset behöver vara lika högt. Det går att skydda en människa samtidigt som man ser, förstår och skriver om henne.

Men det kräver en helt annan kompetens. 


Daniel Sjölin är redaktör på Expressens kultursida.



”Min vision är att alla ska ta plats”

”After utan work” är Expressen Kulturs spontana program från coronakarantänen.

I det här avsnittet samtalar Daniel Sjölin med författaren Joel Halldorf – om samhället efter corona och om att vara den som liberalerna vill sätta dit. Och hur effektiv är förresten Halldorf som magnet på krogen?