Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Daniel Sjölin

Hej hej könsroller, bye bye folkbildning

Ella Peterson och Eva Beckman.Foto: SVT
Athena Farrokhzad och Kristofer Folkhammar.Foto: Kajsa Göransson
Daniel Hallberg och Kristian Luuk.Foto: SVT / SVT PRESSBILD
Daniel SjölinFoto: OLLE SPORRONG

Kultur är någonting känslosamt som kvinnor håller på med och humor är mannens domän.

Daniel Sjölin ser gamla strukturer födas på nytt när SVT skruvar i tv-tablån.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

KOMMENTAR. Är det Kristian Luuks unika espri som gör att han i ”Luuk & Hallberg” får ankra ännu en humorshow på SVT – eller är det för att han är en gammal trotjänare? Och är det Eva Beckmans omistliga kulturkredd som bereder henne platsen som domare i ”Kulturfrågan kontrapunkt” – eller det faktum att hon är SVT-chef och folk omkring säger ja, och här kan vi ju spara projektpengar eftersom vi slipper ta in någon extern?

Inte för att de gör ett dåligt jobb! Men ytterst få programledare är så pass ett med sina format att de är oersättliga. Jag kommer efter alla år bara på två aktiva exempel: Malou von Sivers och Fredrik Skavlan. Och en duo: Filip & Fredrik

I övrigt råder full möjlighet att odla nytt och rotera. Men vissa strukturer är svåra att förändra. På SVT är det glappet mellan å ena sidan alla frilansare som år efter år ger och ger, men aldrig får kompetensbreddning, och å andra sidan fastanställda som man inte alltid vet hur man ska sysselsätta.

Luuk är institutionaliserad humor och Beckman fastanställd kultur. Så in med dem tidigt i projekten.

Humorglansen har ofta varit männens arena i SVT – kulturmurret kvinnornas. Året är nu 2019. Luuk och Beckman anställdes för länge sen i en galax långt borta, långt före metoo, Rättviseförmedlingen och förstås också Grotescos oförglömliga episod ”Ladies night” – om hur kvinnliga komiker osynliggörs i branschen.

Det är inte Luuks och Beckmans fel att de är kompetenta. Men könsstrukturen lever ju kvar – av rena arbetsmarknadsskäl. Luuk är institutionaliserad humor och Beckman fastanställd kultur. Så in med dem tidigt i projekten. Med konsekvenser: Vill man då bereda plats åt unge komikern Daniel Hallberg sticker resultatet i ögonen – blir ju två män (vita). Och vill man omvänt bereda plats åt en Ella Petersson i kulturen blir det samma sak – jaha här tar två (vita) kvinnor hand om kulturens emotioner. 

Åtskilliga studier visar att könsrollsmönster gör att pojkar föraktar kultur och förminskar dess värden.

Samma samhällsstrukturer och könsroller som på humorområdet släppt fram män medan kvinnor hållits tillbaka, påverkar också kulturområdet, fast omvänt.  Åtskilliga studier visar att könsrollsmönster gör att pojkar föraktar kultur och förminskar dess värden. Signaler är viktigt här. Trots många exempel på motsatsen tycks SVT ändå på nåt sätt ofta pråla med sina vattentäta skott mellan humor och kultur. Män är roliga och kvinnor har kontakt med konstiga känslor. 

Så vad göra? Ja, i dagarna kom ännu en poesiantologi som vill läsas av unga. Den heter ”Berör och förstör”. Den är ovanligt formidabel, sällan har samtidspoesin ställts i så tillgänglig dager. Mycket på grund av ämnesfokus: Vetenskap, humor, rasism och sex i en salig men tydlig blandning. Dess vidare öde ligger förstås mycket i händerna på de svensklärare som vågar öppna den – men vilken enastående bredd den visar! Från unga rimsmeden Yolanda Aurora Bohm Ramirez till hädangångne Ragnar Thoursies dikt om kroppen från sitt äldreboende. 

Men det tragiska är anledningen: Man vill föryngra programmet – så bort med böcker och in med tv-serier.

Men vad gör då SVT? Ja, de dumpar sin mest inarbetade och brett nående litteraturbevakning: boktipsen i ”Go'kväll”. Kritikern Ingalill Mosander hade arbetat i 20 år med programmet – med 800 000 tittare varje vecka och med långt fler unga mottagare än specialiserade ”Babel” – men det räckte nu tydligen med ett telefonsamtal. Detta må ge en inblick i orättvisor, men förändring behövs alltid, sen kan man notera hur någon som arbetat så länge inte väger någonting mot Luuk eller Beckman, vilka behöver luftas årligen likt sommarstugedammsugare.

Men det tragiska är anledningen: Man vill föryngra programmet – så bort med böcker och in med tv-serier. Efter böckernas uttåg ur morgon-tv:n för ett par år sedan, sker nu alltså en slutlig utradering av litteraturens breda närvarostatus hos SVT. Bye bye folkbildning.

Att man sen tror sig nå (andra sorters) yngre tittare genom att prata tv-serier i stället, låter imponerande medelklassigt tänkt. Vad blir det mer? Graffiti med PRO?

Nej, bättre idé hade varit att ta in redaktörerna bakom poesiantologin: Athena Farrokhzad och Kristofer Folkhammar. Men kanske hade det blivit lite för mycket förändring? För SVT vill nog inte på allvar komma åt sina djupstrukturer. Trotjänare ska vara här, frilansare här – här är unga och här är gamla, här är kultur och här är humor. 

Men detta är inga naturlagar. Det är murar som upprätthåller en förlegad samhällsordning.  Berör dem. Förstör dem.

 

 

Daniel Sjölin är redaktör på Expressens kultursida. I tv-spelaren visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen, med America Vera-Zavala och Elsa Westerstad i en intensiv debatt om Kakabaveh och hedersförtrycket.

FOTNOT. Artikeln har rättats. Tidigare uppgavs att Luuk var fast anställd, men så är inte fallet.