Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Dags att visa lite mer självkritik, Årets bild!"

Karin Olsson, kulturchef på Expressen.Foto: Theo Elias Lundgren

Karin Olsson svarar Lars Dareberg om mansdominansen på Årets bild-galan.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Fotografen Lars Dareberg, som även bloggar om bilder och fotobranschen, ledde prisutdelningen för Årets bild och svarar på min artikel om den nästan totalt mansdominerade tillställningen. Eller "svarar" är nog för mycket sagt. Han undviker helt min kritik: att Årets bild inte lyfter ett finger för att föra upp frågan om den pinsamma bristen på kvinnliga fotografer.

Föreställ er att tidningarna såg ut som de gjorde förr med en förkrossande majoritet män som skrev. Det skulle i dag kännas helt bisarrt. Vad gäller fotograferna har det inte hänt lika mycket. Och det verkar Årets bild-gänget inte vara särskilt bekymrat över. Deras svar är alltid att det handlar om hur många fotografer som är tillsvidareanställda.

Men inte såg det bättre ut på den gamla goda (?) tiden då många tidningar hade stora bildredaktioner. Tvärtom skapar de fler arbetstillfällena på frilanssidan nya möjligheter att upptäcka kvinnliga talanger som kan odlas i en ambitiös och långsiktig relation mellan fotograf och mediehus. Årets bild drömmer om att en gammal tid, som förvisso hade sina fördelar, ska komma tillbaka.

Men det kommer den förstås inte att göra.

 

LÄS MER: Tidningarnas fel att männen dominerar

 

Om Årets bild fortsatt ska vara ett intressant engagemang, och inte kännas som ett gäng snubbar som just hittat ut från mörkrummet, borde de ägna sig åt en gnutta introspektion: Vad gör de för att driva frågan om jämställdhet? De kunde kanske även fundera över vilken typ av bilder och genrer som de premierar. Fångar de verkligen upp de framstående kvinnliga fotografer som finns? Och driver de kampen för schysta frilanskontrakt lika frenetiskt som frågan om fasta anställningar?

Tyvärr tyder dock mycket på att Årets bild, arrangerad av Pressfotografernas klubb sedan 1942, inte vill idka någon självkritik, utan tänker lägga armarna i kors och ägna även det kommande decenniet åt att sura över att mediebranschen förändras.

Följ Expressen Kultur på Facebook. Där kan du kommentera våra texter.