Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Civilisationskritiken har hittat till Konstfack

Ellen Styrélius, Konstfack.
Ellen Styrélius: "Naturfolk".
My Andersson, Konstfack.
Erik Wintzell, Konstfack.

Nils Forsberg ser odlingsintresset blomstra på Konstfacks vårutställning.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Trä, återvinning, textiler, ekologi - om någon trend är tydlig på Konstfacks vårutställning (till 22/5) är det intresset för naturen. Det gäller såväl dess material som omsorgen om den, allt från barncancerkliniker med taktila trästockar till undersökningar av blåkråkans försvinnande ur svensk fauna.

Attityden är ny, mer frågande. Den kritiska feminism som varit stapelvara i över 15 år har bleknat, i stället kan Ellen Styrélius göra ett projekt om naturfolk och Moder Jord. Det hade varit helt omöjligt för bara några år sedan.

Civilisationskritik

Mycket är både överarbetat och lite banalt, som sig bör på konstskolor. Andra är flygfärdiga - Erik Wintzells bilderbok (om natur, så klart) behöver bara en textredaktör. Illustratörstalangen är glasklar.

Konstfack 2016 är i fas med civilisationskritiken och odlingsintresset hos Jonstad, Granström, Unnes med flera. Det konstnärliga kretsloppet snurrar vidare och återvinner idéer från runt 1980. Om Miljöpartiet haft någon koll skulle de ha förlagt sin kongress hit.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra texter.