Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Christian-Pontus Andersson: Galleri Christian Larsen

Man med svan.
Foto: Galleri Christian Larsen

Agneta Klingspor faller i trans bland djur och människor på Christian-Pontus Anderssons utställning.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Besökaren tittar närgånget på tår och öron. Någon säger att hon ser en vaxpropp. Men människorna är av porslin och glasfiber. Och verkliga, varenda detalj. Ett riktigt gediget hantverk.

 Jag tror att det finns en stark attraktion hos människan inför konst i människoform. Tänk på Madame Tussauds vaxkabinett, Maurizio Cattelans lille knäböjande Hitler, Ron Muecks baby i jätteformat och de konserverade siamesiska tvillingarna på burk. Man faller i trans, man blir förförd.

 Så också inför Christian-Pontus Anderssons utställning Farewell Eden. Och han tillägger något; uppstoppade djur. Svan, korp, duva, get och lamm med päls, fjädrar och allt. Med hårda konstruktioner förbinder han mannen med fåglarna, fäster elektrodliknande grejer på huvudet, benen, bröstet och i fåglarna. Muttrar och vajrar påminner om tortyr och lobotomi i skarp kontrast till lätt flykt. Och under svanens jättekropp är mannens armar och ben amputerade. På det sättet räddar sig konstnären från total förförelse av betraktaren.

 En gång i tiden var allt djur, hud och päls ingen skillnad och mamma och pappa satt och red på små godmodiga lamm. Den tiden är förbi, när sonen hängde i mammas behåband i verket "Mother and son, farewell to Eden". Ömt och grymt på samma gång. För det är ingen baby som hänger på hennes rygg. Utan en vuxen man.

FAKTA

KONST
CHRISTIAN-PONTUS ANDERSSON | Farewell Eden | Galleri Christian Larsen, till 2/10