Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Bryr sig inte vänstern om kunskapsförfallet?

Ola Wong. Foto: Ordfront
Per Wirtén. Foto: Anna-Karin Nilsson
HOTAT? Etnografiska museet föreslås flytta ihop med Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i en färsk utredning. Samtidigt debatteras det om museerna har politiserats.

Ola Wongs granskning av världskulturmuseerna vållar debatt.

Här svarar han sina kritiker och undrar varför vänsterintellektuella inte oroas av museer som urvattnas på kunskap.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

I Svenska Dagbladet lördagen den 8 oktober citerade jag en museianställd som berättade hur hotet från Sverigedemokraterna skapat en belägringsmentalitet i kulturvärlden, där minsta avvikelse från den valda linjen tolkas som förräderi som måste fördömas.

Per Wirtén publicerar dagen efter ett två sidor långt skolexempel på denna typ av tystande härskarteknik.

Min debattartikel varnar för att kulturminister Alice Bah Kuhnke gör jobbet åt Sverigedemokraterna genom att politisera kulturvärldens institutioner. Wirtén gör en lång genomgång av identitetspolitikens historia och drar slutsatsen att jag anslutit mig till reaktionär SD-ideologi. Expressen.se illustrerar artikeln med en cirka 15 år gammal bild av mig där jag onekligen ser valpig ut. De hade direkt kunnat be om en aktuell pressbild från mitt förlag, Ordfront.

 

LÄS MER: Uppfostringskonst på Etnografiska museet

Normkritik som religion

Jag skriver att det inte är något fel på normkritik och postkolonialism som förklaringsverktyg, jag använder det ju själv i mina böcker. Problemet är att de fått bli närmast en oantastlig religion som museianställda tvingas ansluta sig till och sprida. "Uppfostringskonst" som Expressens Nils Forsberg kallar det i en förödande recension av den normkritiska utställningen "Playground" på Etnografiska (11/10).

Samtidigt använder tjänstemännen ideologin som ursäkt för att skära bort kunskap, kulturarv och institutionell integritet. Som Carl Lindstrand skriver i Dagens Samhälle: "Normkritiken riskerar att bli ett exkluderande vapen i statens händer, där endast de normer, åsikter och identiteter som staten anser önskvärda blir kvar - resten sållas bort eller kritiseras."

 

LÄS MER: Staten borde släppa världskulturmuseet

Boten mot rasism är kunskap

Min artikel påpekar problemet att Medelhavsmuseet inte längre har intendenter, områdesexperter, på Islams kulturer, Grekland eller Rom. Samma urholkning av kunskap sker på Etnografiska och Östasiatiska. I stället kommer det in globaliseringsintendenter och andra generalister utan möjlighet till överblick över samlingarna. Tragiskt, inte minst för att det bästa botemedlet mot rasism är kunskap, som jag skrev redan i SvD den 8 september.

Wirtén gör sken av att museernas verksamhet inte är hotade. Säg det till de i skrivande stund över 1600 forskare och andra från hela världen som skrivit på uppropet för att rädda Östasiatiska.

 

LÄS MER: Kunskapslöst korståg mot identitetspolitiken

Eva Myrdal träder fram

Wirtén och Fredrik Virtanen (7/10) på Aftonbladet försöker även demonisera mina källor som högerspöken, eftersom artikeln till stor del bygger på deras utsagor. Wirtén hånar dem med att de kanske helst vill göra som de gjorde förr: sätta gamla vaser i glaslådor med etikett.

Låt mig presentera er för en av mina källor som nu väljer att kliva fram. Hon heter Eva Myrdal, senior forskare på världskulturmuseerna. Hennes pappa heter Jan. Hon är vänster. Det är henne du pissar på Wirtén. Så här säger hon om din artikel.

– Wirtén visar sådan brist på respekt för andra människor! Om man vill prata om museerna och deras verksamhet kan han väl gå dit, för det har han uppenbarligen inte gjort eftersom han verkar tro vi sätter vaser i glaslådor.

Myrdal berättar om de generationer av svenska keramiker som kommit till Östasiatiska för att inspireras av och njuta av deras keramik från Song-dynastin (år 960-1279).

Wirtén har ingen respekt för någon

– Trots hans fantastiska svada förstår han inte att människor är olika, att vi blir glada av olika saker. Han visar ingen respekt, inte för kineserna under Songdynastin som gjorde föremålen, och inte för dem som kommer i dag och gläds åt handens skicklighet.

Myrdal är expert på Sydasien och hon jämför den fria, livliga intellektuella debatten i Indien med den klaustrofobiska svenska kulturvärlden.

– Svenskarna är som järnfilspån, när magneten flyttas så vänder de allihop.

De ideologiserade världskulturmuseerna var i fritt fall långt innan Ann Follin tillträdde som överintendent 2015. Problemet med att skambelägga folk till att hålla käft är att det bygger upp ilsken frustration och problem som borde ha diskuterats kan växa sig större. Det är alltså själva motsatsen till demokrati som Wirtén praktiserar.

Konsten att läsa på

Wirtén är stolt som en tupp över att han orkat läsa igenom en av Follins regeringsrapporter (han verkar ha missat att det rör sig om två rapporter, och att en verksamhet bygger på mer än så). Han hävdar att det där framgår att jag inte har belägg för att museerna ska användas i kampen mot Sverigedemokraterna.

Nä, Follin skriver inte att de ska kasta Mingvaser på Jimmie Åkesson. Men om Wirtén läst den nya organisationsplanen eller läst intervjuerna hon gav vid tillträdet om att motarbeta exkluderande krafter skulle det ha framgått, för att nämna några exempel. Jag kan rad för rad dokumentera varje påstående jag gör i min text och belägga det med dokumentation och av varandra oberoende källor.

Wirtén skriver. "Om Ola Wong gjort hemläxan hade han kanske upptäckt att Ann Follins förslag präglas av motsatsen till identitetspolitik, nämligen att kulturer är föränderliga och inte essentiella, att vi inte bör berätta om de andra utan med de andra."

Så klart att kulturer förändras

Ser inte Wirtén problemet med att en politiker och en tjänsteman som bägge är dokumenterat okunniga om Asien bestämmer vad som är korrekt tolkning av Asiens historia på ett museum? Det borde ju vara föremål för fri forskardiskussion.

Ser inte Wirtén problemet med att ett museum om Asiens kulturhistoria ska tvingas göra utställningar med svensk framtidsrelevans?

Om Wirtén hade läst mina böcker skulle han ha sett att ett grundtema i dem och i min journalistik är just kulturers föränderlighet, något jag personligen har mer erfarenhet av än Wirtén någonsin haft.

Vissa saker verkar däremot aldrig förändras, exempelvis den svenska konsensuskulturen.

 

Ola Wong

kulturen@expressen.se

Ola Wong är journalist, författare och Kinakännare.

 

Följ Expressen Kultur på Facebook - där kan du kommentera våra artiklar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!