Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vi är summan av livets alla futtigheter

Mats Kolmisoppi.
Foto: Julia Lindemalm / Norstedts
Annina Rabe.
Foto: PRIVAT

Med ”Scener vid hovet” är Mats Kolmisoppi tillbaka på bokdiskarna. 

Annina Rabe gläds åt hans nya, mörka sagobok.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Filip och hans bror växer upp i en svårt rojalistisk familj. Föräldrarna är sverigefinnar som genom att anamma konservativa värderingar och hylla kungahuset möjligen vill assimilera sig så mycket som möjligt. 

”Scener från hovet”.

De förvarar kopior av riksregalierna, kronan, spiran och riksäpplet, i ett upplyst vitrinskåp. Och modern har ändrat Filips födelsedatum så att det ska sammanfalla med kungen och Silvias bröllop. Barnen uppfostras i en förtryckande kulturborgerlig anda, där konsten är ett attribut, i stil med riksregalierna.

Den som läst Mats Kolmisoppi tidigare vet att hans kanske främsta egenskap som författare är att förtydliga genom att förvränga. Ofta sker denna förvrängning smygande, stegvis. Ju mer skruvad och absurdistisk verkligheten han skildrar är, desto klarare framstår den eller de sanningar han vill förmedla. 

Det är förstås knappast ett litterärt grepp han är ensam om, men han gör det bättre och subtilare än många andra. ”Scener från hovet” är inget undantag. Det är en roman som håller hjärnan i gång från första sidan och ganska många timmar efter avslutad läsning. 

De alltmer despotiska föräldrarna får med sig storebrodern.

Det som börjar som en lätt absurdistisk och ibland ganska rolig barndomsskildring utvecklas snart till en obehaglig och oroande saga om klass och ursprung, om över- och underordning. De alltmer despotiska föräldrarna får med sig storebrodern Erik i sin borgerlighetssträvan medan lillebrodern Filip hånas och får mer och mer stryk. 

Tills en dag då Filip ger upp ett skrik, ett skrik som måste vara ett av de mest kraftfulla i den svenska litteraturen. Det löper över flera sidor, och vad mer: det förändrar maktstrukturen i familjen. Nu är det föräldrarna som är underdåniga undersåtar, medan Filip är kungen. 

Och där lämnar vi familjen Korhonen. Bokens andra del är en helt annan berättelse med vissa science fiction-anslag: mer utpräglat idéburen och tveklöst mer komplicerad. Den utspelar sig i ett slags datastyrt livet-efter-detta, där en död äldre man hamnar i ett tillstånd där han kan få precis allt han önskar. 

Han lever ett rätt behagligt polyamoröst liv med sina tre älskarinnor.

Till en början går det bra, han lever ett rätt behagligt polyamoröst liv med sina tre älskarinnor. Men torftigheten infinner sig snart. För i denna nya värld, där han för första gången tvingas tänka en tanke till slut, inser han att han bara är summan av sina egna banaliteter, av det ganska futtiga liv han levt. 

De sista sidorna präglas av en hjärtskärande existentiell densitet. Jag tycker egentligen att det tvära avbrottet mellan bokens två delar är lite för abrupt. Men jag ser hur det hänger ihop. Första delen handlar om att bli, om hur och varför man blir den man blir; kung eller undersåte. Den andra delen om hur man varit. Vad man kommer fram till den dag man tvingas tänka en tanke till slut. 



ROMAN

MATS KOLMISOPPI

Scener från hovet

Norstedts, 249 s.



Annina Rabe är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida. 



Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=79948&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.