Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Varför tittar alla åt samma författarhåll?

Auguststatyetter. Foto: TT NYHETSBYRÅN
Malin Ullgren är litteraturredaktör på Dagens Nyheter. Foto: ANETTE NANTELL / DN
Annina Rabe är litteraturkritiker på Expressens kultursida. Foto: JENNIE SMITH

I kölvattnet av årets Augustpriser har en het debatt om litteraturkritiken blossat upp. 

Annina Rabe påpekar för Malin Ullgren att poängen med kritiker är att de tycker olika. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

LITTERATURKRITIK | DEBATT. Malin Ullgren berättar för oss på en helsida i Dagens Nyheter (29/11) att kritik handlar om värdering. Efter att ha arbetat som litteraturkritiker i över tjugo år behöver jag kanske inte få det förklarat för mig (och ja, jag har också läst Tomas Forsers ”Kritik av kritiken”), men tack i alla fall. 

Intressant att notera är dock att Malin Ullgrens egen lista över vilka skönlitterära titlar som borde varit nominerade till Augustpriset inte tyder särskilt mycket på just värdering, utan tvärtom är en rätt slentrianmässig uppradning av just de författare som ”alltid” blir nominerade till alla priser. 

 

LÄS MER – Annina Rabe kommenterar Augustpriset 2018

Stridsberg och Khemiri

Själv hade jag inte förordat vare sig Khemiri eller Stridsberg som nominerade titlar om jag suttit i årets jury. Khemiris ”Pappaklausulen”, är en mellanbok i hans författarskap, hur underhållande den än är. Det går också att ha en rad invändningar mot Sara Stridsbergs "Kärlekens Antarktis": själv tycker jag den mer än tangerar romantisering, och GP:s Mikaela Blomqvist går ännu längre när hon skriver att den är "effektsökande" och "förenklad". När det gäller de nominerade titlarna har jag svårt att se hur Malin Ullgren kan få Karin Smirnoffs ”Jag for ner till bror” till genrelitteratur, i så fall har gränserna för sådan förskjutits rejält.

Om det är något man skulle önska av den här debatten så är det att den öppnar för ett ifrågasättande av det samtida litterära kretslopp som bestämmer att vissa författarnamn och vissa titlar mer eller mindre rutinmässigt exponeras i alla medier på samma gång och nomineras till alla priser, medan mycket annan kvalitetslitteratur knappt får recensioner. Man kan naturligtvis hävda att all denna snedfördelning bara handlar om ”värdering”. Jo, det gör det ju: men frågan är om det är nyhetsvärdering eller kritisk värdering.  

 

LÄS MER – Annina Rabe: Stridsberg romantiserar lidandet i "Kärlekens Antarktis"

Augustpriset

Att jag skriver att jag har största respekt för Augustjuryns arbete är inte någon ”vänlighet” från min sida som Ullgren skriver, utan ett konstaterat faktum. Har det utsetts en professionell jury får man respektera den juryns val, även om de inte överensstämmer med ens egna. Det är att gravt nedvärdera dess arbete att insinuera att titlarna skulle valts utan ”värdering”.

Jag har själv suttit i Augustjuryn en gång i tiden. Jag har för mig att Malin Ullgren också har gjort det. Jag satt i tre år, varav ett år som ordförande. Att komma fram till vilka sex titlar som skall nomineras är ett resultat av ofta ganska intensiva diskussioner. Och hur mycket vi än talar om objektiv kvalitet går det inte att bortse från att läsningarna också alltid är gjorda av individer. Synen på en bok kan skilja sig förvånansvärt mycket även mellan två högst professionella läsare. 

Och tur är väl det, för annars skulle det bara behövas en enda litteraturkritiker som talar om för alla oss andra hur det är och skall vara. Lite som Malin Ullgren har gjort i den här debatten. 

 

Annina Rabe är litteraturkritiker och medarbetare på Expressens kultursida. 

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!