Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Sommaren innebär att allt ska slockna

Författaren Ali Smith avslutar sin roman-kvartett.
Foto: Sarah Wood/Atlas förlag
John Constable. Summer – evening landscape. Cirka 1825.
Foto: Wikimedia commons.
Annina Rabe.
Foto: PRIVAT

Ali Smiths romansvit skildrar Storbritannien och världen vid tiden runt brexit.

Annina Rabe läser sista delen av hennes politiska årstidskvartett.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. ”Och visst handlar sommaren egentligen om att föreställa sig ett slut” skriver Ali Smith i ett av de vackraste styckena i romanen som heter just ”Sommar”. Att hon väljer att avsluta sin årstidskvartett med sommaren (medan många andra kanske skulle ha valt vintern) är ingen tillfällighet. Sommaren är ett utslocknande. Det är både olycksbådande och hoppingivande på samma gång. 

Ali Smiths romansvit är ett uttalat försök att i fyra romaner skildra Storbritannien och världen vid tiden runt brexit. De är skrivna under kort tid, fyra nedslag mitt i samtiden med alla dess motstridiga stämningar, värderingar och frågeställningar. Den politiska idéromanen är en svår genre, eftersom idéinnehållet hela tiden riskerar att överskugga allt det där andra, allt det kött och blod som gör en roman till en roman. 

Den idealistiska tonåringen Sacha citerar Greta Thunberg och är full av vrede och oro inför samtidens hotande katastrofer.

”Sommar” inleds vårvintern 2020, när de första nyheterna om ett mystiskt virus just börjat dyka upp. Vi befinner oss hos familjen Greenlaw i Brighton. Den ensamstående mamman Grace uppvisar en för hennes (och min) generation inte ovanlig kombination av blaserad uppgivenhet och naivitet. Hon har två huvudet-på-skaft-barn som överträffar varandra i rapp dialog. Den idealistiska tonåringen Sacha citerar Greta Thunberg och är full av vrede och oro inför samtidens hotande katastrofer. Och så är det översmarta och vilsna lillebror Robert som begår meningslösa elakheter, spelar våldsamma datorspel och tycker att brexit är jättebra.

Man får vara beredd på att bli överrumplad, ibland irriterad, och räkna med en viss slingrighet.

Det är inte svårt att se att de är där för att ge röst åt var sin aspekt av samtiden. Det tillkommer flera personer i denna omfattande berättelse, alla med var sin ganska tydlig roll att spela. Men Ali Smith är för skicklig för att låta dem bli schabloner. Deras karaktärer utvecklar sig snart i riktningar som är omöjliga att förutse. Det här är över huvudtaget en bok som associativt rör sig åt många oväntade håll. Man får vara beredd på att bli överrumplad, ibland irriterad, och räkna med en viss slingrighet. Men ha tålamod: trådarna knyts ihop mot slutet. De språkliga tonlägena är många; från vardagligt slagfärdig (och ofta rolig) till vemodigt poetisk. Amanda Svensson fångar de olika temperamenten fint i sin översättning.

De fyra delarna kan läsas helt fristående, men vissa romanfigurer återkommer. I ”Sommar” är det Daniel Gluck från den första delen ”Höst”. Han är en 104-årig judisk man med smärtsamma erfarenheter från andra världskriget och hans minnen blir kopplingen till det förflutna, kanske ett facit, utan tvekan en cirkel som sluts. 

För inte är det här bara en roman om vår tid. Det är en snarare en meditation om tid över huvudtaget. Som ett återkommande eko genom hela boken går Shakespeares ”En vintersaga”, med sitt budskap om tidens gång och försoningens möjlighet. Med denna vaga hoppfullhet avslutas kvartetten. ”Sommar” är ett lapptäcke i den rikaste årstidens alla färger, en roman som rymmer oerhört mycket. Konstnärligt, politiskt, språkligt, men framför allt mänskligt. 


Roman

Ali Smith

Sommar

Översättning Amanda Svensson

Atlas, 378 s.


Annina Rabe är kritiker på Expressen Kultur.




Om etablissemanget – i mediepodden ”Lägg ut”

https://embed.radioplay.io?id=86701&country_iso=se

Så ser hierarkierna och spinnet ut i den politiska journalistiken under regeringskrisen. Gäst: Viktor Barth-Kron. Även: Gudmundson-gate med Irena Pozar och Wolodarskis baby-nyhet. Expressens mediepodd med Karin Olsson och Magnus Alselind.