Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så mycket här är höljt i bildat dunkel

Jesper Svenbro.
Foto: Stefan Tell / Albert Bonniers
”Nattligt symposium. Sölvegatan 2”.
Nina Lekander.
Foto: ELISABETH OHLSON WALLIN / NORSTEDTS

Nina Lekander går en brottningsmatch med Jesper Svenbros nya diktsamling. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

Man borde ha gått helklassisk linje. Man måste inte ha gjort det för att få behållning av Jespers Svenbros diktsamling ”Nattligt symposion”. Man får ett gästabud som innehåller mycket mer ljus än mörker. Vars grekiska sentenser och citat inte skymmer en solig läsning – vilken ytterligare kan belysas av våra gudalika webbläsare.

Så slå upp, läs om. Även om jag trots Svenbros lektion om slaget vid Plataiai 479 f.Kr. inte kan redogöra för det, eller helt förstå vad Husserl har med saken att göra. Men jag har kommit gudinnan Artemis närmare och går med på att Selmas Mårbacka var hennes Akropolis.

När dikten ”Rader till en språkmaterialist” placerar ”Ärkematerialisten Karl Marx” i första raden studsar jag, men landar i resonemangen om dennes idé om varans frånvarande bytesvärde. Ty hittills har ingen kemist upptäckt något värde i en diamant. Och redan de gamla grekerna visste tydligen att τὰ γράμματα (skriften) inte var naturgiven. Samhällsförhållanden avgör och förståelse krävs. ”Meningen lika immateriell / som någonsin värdet”.

Jag älskar det versmåttet och läser högt.

Men vad betyder och var slutar meningen och dikten? Nobody knows. Vill minnas att Paul Celan någon gång sa: ”Jedes Gedicht behauptet sich am Rande seiner selbst”, ungefär ”Varje dikt uttrycker sig på kanten av sig själv.” På randen, eller raden: man anar här inte vad nästa radbrytning ska innebära, vart versen vill ta vägen. Utom ibland, som när det gäller Svenbros sapfiska verser. Jag älskar det versmåttet och läser högt. Det räcker nästan med var fjärde rad av till exempel ”Januari 2014: två nya Sapfofragment” med sina trumpetande daktyler och trokéer: ”inget intresse”, ”hållen tillbaka”, ”stiltje och solsken”, ”lycka och framgång”, ”tungsinnets barlast!”.

Vissa vänner i Svenska Akademien förefinns. Som Gunnel Vallquist och Torgny Lindgren, som i tvenne dikter (med Valéry-referenser!) får bringa reda i bönen ”Fader vår”, misshandlad i den senaste moderniseringen. Det ska vara ”prövning”, inte ”frestelse”. Det är icke Herren som är frestaren, utan ”den Onde” – och den gode Svenbro – i dessa didaktiskt påfrestande men muntert krängande berättarbågar.



LYRIK

JESPER SVENBRO

Nattligt symposion. Sölvegatan 2

Albert Bonniers, 120 s.



Nina Lekander är författare och medarbetare på Expressens kultursida. 




Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=75743&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.