Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Rätt te saknas – då måste han lämna BB

Jonas Gardell.Foto: Stellan Herner / Storytel
Cecilia Ekebjär. Foto: Stina Rapp / Stina Rapp
Jonas Gardell. Foto: STELLAN HERNER / NORSTEDTS

I en ny chattnovell i appen Stories by Storytel demonstrerar Jonas Gardell hur tunn hinnan mellan det roliga och det mörka är. 

Cecilia Ekebjär ser en författare som visar upp sina fina kvaliteter. 

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. En nyckfull skådespelare och hennes hukande assistent är karaktärerna i Jonas Gardells serie med kortnoveller som ges ut i appen Stories by Storytel.

En novell om dagen, med ett berättargrepp anpassat efter kanalen där dialogen växer fram i chattform styrd av läsarens finger på skärmen. 

För Jonas Gardell, som har en alldeles särskilt talang för dialog, passar formatet perfekt. Det är absurt, roligt och svart.

Vi får följa assistenten Henke och skådespelaren Lollo i deras sms-konversation.

Det är ett dysfunktionellt förhållande där Lollo kräver, anklagar och utpressar och Henke försöker förekomma, sopa under mattan och stryka medhårs.

Men det är bara hon som får säga att Madonna blivit gammal, när han håller med är han åldersfascist.

Lollo har ingen förståelse för att Henke prioriterar födelsen av sitt barn framför att leta efter en försvunnen peruk som hon behöver nu. ”För om hon (Henkes flickvän) väntat i nio månader kan hon inte knipa två minuter till.”

Hon kräver också att Henke ägnar Melodifestivalkvällen (som var planerad för familjemys i soffan) till en slags livechatt med henne. Men det är bara hon som får säga att Madonna blivit gammal, när han håller med är han åldersfascist.

Den nya assistenten som ska täcka upp när Henke är på förlossningen säger upp sig efter att ha kallats ”lata fitta” – Lollo hävdar missförstånd, att den nya assistenten visst var en ”lat fitta” men att hon bara kärleksfullt sagt ”lata, lilla flicka”. 

Henke får lämna BB och rycka ut när Lollo låst in sig på toaletten och vägrar uppträda eftersom det saknas rätt te, vattnet inte är rumstempererat och handdukarna inte är tillräckligt mjuka.

Lollo lyckas skickligt vrida konversationen så att Henke är den som till slut får be om förlåtelse och Lollo nådigt ger honom den – för den här gången.

Det begränsade formatet visar ändå Jonas Gardells fina kvalitéer.

Som läsare önskar jag ganska snart att Henke ska våga stänga av telefonen – eller i alla fall vägra svara.

När han till slut gör det förvandlas dialogen till en monolog av Lollo. En mörk berättelse i korta utsnitt utvecklar sig, tillbakablickar på ett turnéliv där kapellmästaren bankade på dörren tills han blev insläppt och där det gällde att hålla undan ansiktet så det inte blev märken som syntes. 

”Man var tvungen att tänka sig för. Vara lite förutseende som sagt. Fatta när det skulle smälla. Det måste man som tjej.”

Det är inte oumbärlig läsning, men det begränsade formatet visar ändå Jonas Gardells fina kvaliteter. Lyhördheten i dialogen, balansen och tempot i språket, humorn så klart, och att han än en gång pekar på hur tunn hinnan är mellan det lättsamma, roliga och det snåriga, nattsvarta.

CHATTNOVELL

Jonas Gardell

Personlig assistent

Stories by Storytel

Av Cecilia Ekebjär

Jonas Gardell är medarbetare på Expressens kultursidor. Därför recenseras novellen av Cecilia Ekebjär, kulturchef på Mittmedia. 

Här dömer Isak Skogstad ut lärarutbildningen

Hur ska den svenska skolan bli bättre? Daniel Sjölin möter den hårdföre skoldebattören Isak Skogstad, aktuell med sin bok ”Isak Skogstads obekväma sanningar om skolan”. Se det senaste avsnittet av Kultur-Expressen i tv-spelaren ovan.