Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Provocerande om det glädjelösa Sverige

Aase Berg och Niklas Wahllöf. Foto: Caroline Andersson
Amanda Svensson. Foto: LUDVIG THUNMAN / LUDVIG THUNMAN EXPRESSEN

Poeten Aase Berg och journalisten Niklas Wahllöf skildrar ett Sverige på väg att kvävas under soffkuddar.

Amanda Svensson läser en samling giftiga essäer som komplicerar begreppet svenska värderingar.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

SAKPROSA | RECENSION. Jag skriver detta i Stockholm, där jag barrikaderat mig på ett hotellrum på Östermalm, ity jag vägrar nosa mer på detta konsumtionsneurotiska rövhål till stad än vad som å yrkets vägnar är absolut nödvändigt.

Ska sanningen fram kan jag inte ens gå ut i hotellkorridoren, eftersom ett modemärke med ett skenbart livsbejakande namn slagit upp en pop-up-butik mellan trappan och mitt rum. På vägen hit gick jag för övrigt förbi en hifi-butik. De sålde 20 000-kronorshögtalare som enligt utsago fick andra högtalare att framstå som "vissnade blommor”. Liknelsen var mig obegriplig.

Möjligen är jag extra känslig för den stockholmska, och i ärlighetens namn generellt svenska, faiblessen för strömlinjeformad kvalitetskonsumtion eftersom jag precis läst Aase Bergs och Niclas Wahllöfs ”Glädjehuset Sverige”, en till stora delar fejkad litterär reportageresa genom ett Sverige på väg att dö kvävningsdöden under ett berg av soffkuddar. Den firade men olästa poeten och den hyfsat populära DN-kolumnisten har här slagit sina påsar ihop i en samtids-j’accuse mot den påstått goda smaken.

 

LÄS MER: Martina Montelius om Aase Bergs diktsamling "Hackers" 

Netflix och sverigedemokrater

Boken består egentligen av ett antal mer eller mindre giftiga essäer, löst sammanhållna av en snurrig ramhandlig där de två vännerna bland mycket annat smyger i buskar (och bland otaliga Miomöbler), wallraffar på copywriter-kurs, passar en hamster och besöker ett prepper-par förberedda på allt utom det egna förhållandets stundande apokalyps.

Den svenska konsumtionshetsen är nämligen inte det enda Berg och Wahllöf går till attack mot. Också kärnfamiljen, sporten och det kollektiva sörjandet, för att bara nämna några ämnen, granskas och rannsakas i jakt på svar på det som är bokens kärnfråga: Vad är det svensken är så rädd för? Varför blir så många sverigedemokrater, trots att radhuset är välmöblerat och Netflix-utbudet outtömligt?

Med språklig finess och mörk satir gör Berg och Wahllöf ett lyckat försök att komplicera begreppet svenska värderingar. Tänk om roten till rädslan inte är ett vacklande välstånd, utan ett överflöd av detsamma?

 

LÄS MER: Jens Liljestrand om "Lyxfällan" och konsumtionshets

Höglitterär krogshow

”Glädjehuset Sverige” verkar med två medel, humor och provokation, lite grann som en höglitterär krogshow. Resultatet är en lika underhållande som effektiv parodi på ett samhälle som i bästa fall kan beskrivas som fånigt, i värsta fall dött och själlöst.

Att boken bygger på en verklig vrede betvivlar jag inte – jag känner den nämligen själv varje gång jag tvingas trava Norrlandsgatan fram. Tryggt instängd på hotellrumstoaletten, som man om man kisar ordentligt kan inbilla sig är en helt normal brukstoalett utan ambitioner att bli instagrammad, slår det mig vad som är så djupt stötande med att jämföra ett högtalarsystem med en vissnad blomma – den senare har ju trots allt en gång varit levande. 

 

Amanda Svensson är författare och kritiker i Expressen.

 

SAKPROSA

Aase Berg och Niclas Wahllöf

Glädjehuset Sverige. Vad är ni rädda för?

Bonniers, 204 s. 

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!