Odörerna av blod, slakt och svett sitter i huden

Anneli Jordahl har alltsedan debuten och genombrottet med ”Klass – är du fin nog?” hållit ett starkt politiskt tilltal.
Foto: Kajsa Göransson / Norstedts
Sven Olov Karlsson.
Foto: OLLE SPORRONG

Med ”Björnjägarens döttrar” tar Anneli Jordahl lite av en ny väg i sitt författarskap.

Sven Olov Karlsson kastar sig in i en skröna dränkt i förtrollande natur och brutalt familjevåld.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Varje förälder som dör förvandlas till en myt. Särskilt björnjägaren Heikki Leskinen, karlakarl, bygdeoriginal och vida beryktad entreprenör i vilt. Hans sju döttrar hittar hans björnsargade lik, och tillvaron sätts i skred.

Foto: Norstedts

Miljön är namnlös finsk obygd. Ospecificerad nutid. I en familj som även med den tuffaste måttstock måste ses som dysfunktionell. Tonen, knytnävarna, fattigdomen – allt är eländigt och stenhårt. Odörerna av blod, slakt, svett, storstryk, kedjerökning och hembränt sitter i väggarna och i huden.

Patriarken har fostrat telningarna till sin avbild – alltså drillat dem i sin hemsnickrade machoindividualism, eller jantelibertarianism, eller paranoida misantropi. Representanter för skola, vård och omsorg har ignorerats eller skrämts i väg. Systrarna har lärts att omvärlden uteslutande är galen och ond: alla karlar är horbockar, alla myndighetsbrev skall rivas sönder oöppnade.

Strax trillar också mamma av pinn. Utsliten av bondmorans och moderskapets otacksamma plikter. Korna svälter. Taket läcker. Gården måste överges, bestämmer de tvärsäkraste av systrarna.

Anneli Jordahl har alltsedan debuten och genombrottet med ”Klass – är du fin nog?” hållit ett starkt politiskt tilltal. Även om flera teman är bekanta – underklassperspektivet, den förnekades bildningstörst, svårbearbetad sorg och ensamhet, så är ”Björnjägarens döttrar” ett nytt spår i författarskapet. Som om hon beviljat sig tjänstledigt från realismen för att rocka loss med en ambitiös, slösande rik skröna. En komedi – alltså en tragedi med lyckligt slut. Dränkt i förtrollande natur och brutalt familjevåld: tänk Sara Lidman, Mikael Niemi, Olga Tokarczuk – och amerikanska Tamara Westovers världssuccé om uppväxten hos fundamentalistiska survivalister. Med ett starkt ackord av nordisk vrånghet á la ”Bunta ihop dom”.

Den tidlösa, realistiska sagan är ett svårt format.

Nå, från ruinen stövlar de vilda som troll ut i oledad terräng. Ska leva äkta och fritt i pappas fjärran jaktstuga. Det blir en skoglig robinsonad, en finsk ”Flugornas herre”, präglad av en typ av konflikt lika gammal som människan: syskonrivaliteten.

Det här är en roman som kräver en del acceptans. Till exempel för den inte helt trovärdiga drivkraften att även långt efter lärofaderns hädangång fortsätta motvalls, ända in i kaklet. Först dras läsaren in i berättelsen tack vare systrarnas närmast magnetiska energi. Men den blir i längden hyperaktiv och svår att köpa – de marscherar, grälar, skäller och slåss konstant värre än självaste Kalle Anka.

Glidningarna mellan deras privata, formligen feodala universum och modernitetens välfärd och Iphones går inte heller ihop sömlöst. Den tidlösa, realistiska sagan är ett svårt format.

Nog anmärkt. Ofta kan svensk samtidslitteratur synas intill medelklasskadad. Med näsan eteriskt i vädret ovanför simpelheter som mat, värme, pengar, ja fysisk överlevnad: allt det som ”Björnjägarens döttrar” i stället köttar på med för fullt. Så visar Anneli Jordahl att det alltid varit bistra tider. Det råkar bara inte ha varit det just nu, för just oss.


ROMAN

ANNELI JORDAHL 

Björnjägarens döttrar – en berättelse om sju systrar 

Norstedts, 334 s.


Sven Olov Karlsson är författare, journalist och medarbetare på Expressens kultursida.



Månens sällskap: Vem genom eld

https://embed.podplay.com/manens-sallskap-1449/vem-genom-eld-134627/light?platform=podpla

PODCAST. Om försoning och botgöring, och om det allra svåraste: att sluta fred med sig själv. En sökande podd från Expressen Kultur. Om samtidskultur, mytologi, religion och själva livsvillkoren för att vara människa. Med Eric Schüldt och Natalie Lantz.