När klassamhället misshandlar kärleken

Chigozie Obioma. Foto: MATTHEW ORSELLI / ORDFRONT
”Minoritetsorkestern”.
Ibrahim Alkhaffaji. Foto: PRIVAT

Ibrahim Alkhaffaji läser en nigeriansk Romeo och Julia för vår tid.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Vad gör man inte för kärleken? Tar strid mot sin familj och övertygar dem att ens partner är den enda rätta? Och vad bestämmer över kärleken? Pengar eller annat? Frågorna sammanflätas i Chigozie Obiomas ”Minoritetsorkestern” där den nigerianska bonden Chinonso faller för Ndali, en kvinna ur borgarklassen. Den ekvationen går inte att lösa, säger klassamhällets narrativ. Chinonso är en enkel man, en fattiglapp vars hela tillvaro kretsar kring höns. Bägges liv förvandlas den dagen Chinonso från bilen ser hur Ndali försöker ta livet av sig genom att hoppa från en bro. 

Romeo och Julia

Romeo och Julia sjunger sina verser och Chinonso och Ndali lyssnar sorgset till dem. Historiens känns igen. Första gången som tragedi och andra gången som en fars som ingen riktigt skrattar åt. Ndalis familj accepterar inte att hon älskar en man ur de lägre klasserna. 

Chinonso säljer allt han har, marken och hönsen, för att skaffa sig en europeisk utbildning och bli mannen som Ndalis familj vill ha. ”Minoritetsorkestern” är en berättelse om klassamhället som misshandlar kärleken till oigenkännlighet – och beroende på vilken position man har kan man betrakta Chinonsos agerande som kamp eller kompromiss. 

Men Chigozie Obioma erbjuder mer än en saga om ett par i djupt olycklig förälskelse på grund av ojämlikhetens hårda lagar. 

Platons dialoger

Den nigerianska andevärlden ger boken en djupare dimension av magisk realism som lär oss om något som gått förlorat; hur resans väg sträcker sig över tid och rum. 

Varje person har en ande inom sig och en ande har flera livscykler. I dialogen, som mest liknar Platons dialoger, pratar också människans ande med Guden om hur människorna är och varför de agerar som de gör, om framtiden, ångest och kärlekens väsen. Men det är envägskommunikationer, Guden har sedan länge slutat svara. 

Jag tänker på vad den av schizofreni plågade matematikern John Nash (vars liv skildras i filmen ”A beatiful mind) sa när han tog emot Nobelpriset 1994: Det är bara i kärlekens mystiska ekvationer som logiken alls kan återfinnas.

 

LÄS MER – Ibrahim Alkhaffaji: Den etiska konservatismen kommer inte att rädda oss

ROMAN

CHIGOZIE OBIOMA

Minoritetsorkestern

Översättning Ninni Holmqvist 

Ordfront, 479 s.

Av Ibrahim Alkhaffaji

Ibrahim Alkhaffaji är skribent.