Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Moliis-Mellberg är en finlandssvensk stjärna

Melinda Moliis-Mellbergs "A" är uppfordrande läsning. Foto: MELINDA LÖNNBERG
"A".

Martina Moliis-Mellberg har skrivit en tät bok om identitet och meningen med livet. 

Victor Malm hyllar en poet och debutant som vet vikten av lätthet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

En man vill bli haj. En kvinna upplever en tvingande drift att ta sig in bakom sin älskarinnas hud och bli del av hennes kropp. 

En sorgsen titan står och håller himlen på sin axlar och undrar om det verkligen måste vara hans öde. 

Det är vad de tre, korta, prosalyriska berättelserna som utgör finlandssvenska Martina Moliis-Mellbergs debut ”A” handlar om. 

Den publicerades, och möttes av mycket god kritik, redan 2015, och att det dröjer två år innan en bok, som inte ens behöver översättas, får ta den korta resan från Finland till Sverige, är förstås djupt nedslående. 

För Moliis-Mellberg debuterar med en styv och stilmedveten bok om identitet, som gestaltar hur tre personer konfronteras med den smärtande insikten att de inte är sina rätta jag, inte lever livet de borde leva. 

 

LÄS MER – Victor Malm: Bob Dylan förtjänar inte Nobelpriset

 

Cousteau och Piaf

Den första, bokens starkaste, handlar om den berömda undervattensfilmaren Jacques Cousteau

Han seglar över de sju haven, förtecknar småfiskar, provdyker och läser en biografi över Edith Piaf: ”Han borde vara lycklig, men det är han inte." 

Och det som gör honom olycklig, är kongenialt nog att han är dömd att leva sitt liv på land. Så han bestämmer sig för att försöka bli en haj, bli ett med det element han ägnat sitt liv åt att utforska och förstå.

 

LÄS MER – Victor Malm: Ebba Witt-Brattström gör mig rädd på riktigt 

 

Moliis-Mellberg tecknar den här, fantastiska, resan på lite drygt 20 sidor. 

Och kanske är det aningen för kort: prosan är följsamt rapp och idén så god att den lätt hade kunnat bli längre, mer indragande, mindre generell – den löper, liksom de båda andra sviterna, risken att kännas som en kvickt avklarad skrivövning. 

Skickligt genomförd, men utan verklig tyngd. 

Skrämmande sagor

Fast när jag läser om boken slås jag av att just frånvaron av tyngd är en poäng. Moliis-Mellberg har nämligen skrivit uppfordrande, lätt skrämmande konstsagor. 

Som vill inget mindre än att få läsaren att undra om det liv hon lever är det rätta, om hon också är fast i en kropp eller en tillvaro som allt mer känns som ett fängelse. 

Och som hänger sig kvar, poppar upp som bilder, och påminner om vilken pregnans den korta berättelsen, skriven av rätt hand, kan ha.

 

 

 

PROSALYRIK

MARTINA MOLIIS-MELLBERG

A

Modernista, 127 s.

 

 

 Victor Malm är doktorand i litteraturvetenskap och kritiker på Expressens kultursida.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!