Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lena Einhorn jagar efter sanningen bakom Bibeln

Lena Einhorn.Foto: Agneta Åkesson
Joel Halldorf.Foto: OLLE SPORRONG

Lena Einhorn söker efter en tredje position i bibelforskningens tradition.

Joel Halldorf finner ett försök som är både spretigt och engagerande.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Lena Einhorn är svag för konspirationsteorier. 

I boken ”Vad hände på vägen till Damaskus?” lanserade hon teorin att Jesus och Paulus var samma person. Förlaget kallade idén för djärv, medan experter konstaterade att den var både osannolik och illa underbyggd. 

I sin nya bok söker hon ursprunget till Israels historia: patriarken Abraham, uttåget ur Egypten och tillbedjan av Jahve som den ende Guden. 

I bibelforskningen skiljer man på minimalister, som menar att berättelserna är rena påhitt, och maximalister som betraktar allt som sann historia. Men Einhorn är inte nöjd med någon av skolorna, utan söker en tredje position. 

Kan det vara så, frågar hon, att texterna bottnar i en sann historia, men att de manipulerats av redaktörer med en viss agenda? Dock inte värre än att sanningen ändå kan anas under textens yta – och ibland skönjas i sprickorna? Detta är hennes metod, både i Jesus-boken och i den som nu föreligger. Men den tes hon lanserar denna gång är långt mindre långsökt än den om Jesus och Paulus. Och också mer komplex.

”Vad hände på vägen till Jerusalem?”

Ungefär så här lyder den: 

Bibelns berättelse om hur Jakobs familj etablerar sig i Egypten har sin motsvarighet i de egyptiska källornas beskrivning av hur Hyksos, ett herdefolk från andra sidan öknen, kom till landet. Efter en tid fördrevs de, men en liten rest blev kvar. De förslavades och kom att kallas Habiru, vilket betyder vandrare eller rotlösa rövare. Så småningom gjorde dessa uppror och lämnade landet under ledning av en Moses-gestalt. Detta är det stora uttåget som Moseböckerna talar om – men i de berättelserna har Habiru blivit hebéer. 

Det går alltså en linje från Hyksos, via Habiru och till hebréerna. Det är i grunden ett och samma folk, och detta är ett arameiskt folk som var polyteister som dyrkade tjurguden Baal. Sådan är, menar Einhorn, är Israels urhistoria.  

Exegeter lär ha invändningar mot en rad av Einhorns teorier, och inte minst hur hon väver dem samman. Samtidigt utspelar sig detta för tre tusen år sedan, och källmaterialet är fragmentariskt och motsägelsefullt. Alla som vill få ihop en sammanhängande historia behöver skarva och spekulera. 

Tidvis faller hon dock in i konspiratoriskt tänkande, som när hon kallar den hebreiska Bibeln för propagandaskrift.

Och även om Einhorn ibland är lite väl ivrig att knyta samman spretiga faktabitar så är det varken sensationalistiskt eller oseriöst, utan engagerat, uppriktigt och kul att läsa. Berättarglädjen och upptäckarivern är det verkligen inget fel på. Einhorn berättar levande om både det gamla Israel, och initierat om de forskare som sökt spåren efter det. 

För egen del är jag skeptisk till metoden att söka sanning i källor man betraktar som manipulerade, men Einhorns förklaring till att det går är ganska vacker: De som satte samman Bibeln ville skapa en tillrättalagd historia, samtidigt kunde de inte med att helt radera sitt förflutna. Resultatet blir en text fylld av ojämnheter.

Tidvis faller hon dock in i konspiratoriskt tänkande, som när hon kallar den hebreiska Bibeln för propagandaskrift. Givetvis skildrar den segrarnas historia, inte minst i kampen mot polyteisterna. Samtidigt visar hon ju själv på sprickorna. Texten saknar propagandans entydighet, utan består av en symfoni av röster: Vittnesbörd som stiger upp ur historiens skuggor, och som ibland harmonierar men ofta kolliderar. 

I protestantisk anda jagar Einhorn sanningen bakom texten. Men den sanning som en religiös urkund vittnar om finns snarare i samspelet mellan historia, myt, minne, tradering, radering och inte minst läsning.  

 

SAKPROSA

LENA EINHORN

Vad hände på vägen till Jerusalem? En gåta i historiens utmarker

Norstedts, 347 s. 

 

Joel Halldorf är författare, teolog och skribent på Expressen Kultur. Hans senaste bok är ”Gud: jakten”. 

 

 

Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=73550&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med två av kultursidans främsta namn: Radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil. Självhjälp för intellektuella.