Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Läs Cissi Wallin för att förstå vår tid

Cissi Wallin.Foto: PHOTOGRAPHER JEZZICA SUNMO
”Allt som var mitt”.
Elsa Westerstad.Foto: Emma-Sofia Olsson / Emma-Sofia Olsson

Med debutboken ”Allt som är mitt” riskerar Cissi Wallin att hamna i fängelse.

Elsa Westerstad tuggar i sig sidorna inifrån Instagramfeminismen med en oroande lätthet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Cissi Wallin slösar ingen tid. Fyra meningar in i självbiografin ”Allt som var mitt” beskrivs han slita i hennes kläder som vore hon en trasdocka. Resten kan ni föreställa er själva.

Hon nämner aldrig hans namn i boken, det spelar mindre roll. Alla vet ändå vem ”mediemannen” är. Hösten 2017 gick hon ut med hans namn på Instagram och påstod att han drogat och våldtagit henne en försommarnatt elva år tidigare – något som på allvar drog i gång metoo i Sverige. Cissi Wallin hade polisanmält honom 2011 men förundersökningen lades ner, han nekade till anklagelserna och nu hade hon tryckt på ”publicera”.

I fjol drog hon på sig en förtalsdom för sitt agerande. Och nu säger hon sig vara beredd att gå i fängelse för sin historia. Eftersom hennes förlag hoppade av i sista stund, ger hon ut boken på egen hand.

Få skulle nog välja att ta den risken; varför spelar hon så högt?

Det korta svaret kan man läsa sig till i prologen: Hon vill hjälpa kvinnor som varit utsatta för sexuellt våld, och ”som själva tvingas bära skulden för det som aldrig borde ha hänt”, att läka sina sår.

Det största problemet med Wallins berättelse är att offerkoftan hon stickat är på tok för stor.

Det långa svaret är mer komplicerat. I de dagboksanteckningar som utgör ”Allt som var mitt” berättar hon om uppväxten i Uddevalla. Hur hon är ”för mycket”, fel, missförstådd. Ingen duktig flick-flicka. På det estetiska programmet kan hon lättare leva ut sitt inre kaos, men också där ”är det som en del vill kväva en”. Det finns alltid ”ett dom” som vill förstöra för Cissi Wallin.

Allt hon gör verkar kopplat till ett närmast nitiskt behov att bli tagen på allvar. Men så blir det inte riktigt när hon som 20-åring får en roll i en svensk långfilm och flyttar till Stockholm för att slå sig fram i mediebranschen. I stället råkar hon i maktgubbarnas klor, tafsarna, tvångskyssarna. När hon är ny på radion och på väg att spela in en krönika till ett morgonprogram får hon ett sms skickat till sig av en äldre manlig programledare – en videohälsning där kollegan vänder kameran nedåt och onanerar. En annan programledare kastar sig över henne på en julfest. Jaja, blir chefernas reaktion.

Jag tuggar i mig sidorna med en oroande lätthet. Den som söker tunga analyser av vår samtid har inte mycket att hämta. Behållningen är inifrånperspektivet, hur tänker en av Instagramfeminismens mest hårdföra härförare?

Det största problemet med Wallins berättelse är att offerkoftan hon stickat är på tok för stor. Och när hon för ett krig mot allt och alla grumlas blicken och vidräkningen med omvärlden tappar i trovärdighet.

Jag har svårt att tro att det gynnar sexualbrottsfrågan.

Wallin förvandlar ett rimligt bemötande till något smått skandalöst.

Ta medverkan i P1:s ”Studio Ett” den 9 december 2019, samma dag som förtalsdomen kom. Cissi Wallin beskriver det som upprörande att hon ombeds att inte gå in på för många detaljer och att programledaren invänder att hon inte är ett brottsoffer, juridiskt sett. Wallin förvandlar ett rimligt bemötande till något smått skandalöst.

Parentetiskt undrar jag också hur den förminskande beskrivningen av programledaren som ”en snart pensionerad kvinna” rimmar med det så upphöjda systerskapet?

Kanske är det att hänga upp sig på detaljer, Cissi Wallins styrka och svaghet som opinionsbildare är impulsen – och snabbheten.

”Medan taxin står stilla i rusningstrafiken passar jag på att mejla en länk till ansvarig utgivare på Sveriges Radio. Jag mejlar även programledaren som precis intervjuat mig i ’Studio Ett’. Länken leder till FN:s brottsofferdeklaration.”

Om sin skoltid skriver Cissi Wallin: ”Jag säger precis det jag tänker och det blir inte alls särskilt lyckat.”

Jag tänker att det är ungefär i den andan Instagramfeminismen opererar. En ingivelse blir till en uppmaning som blir till en mobb.

Å andra sidan var impulsiviteten något som präglade hela offentligheten under den perioden. Åsa Linderborg, aktuell med dagboken ”Året med 13 månader”, berättar om hur hon, en frän metoo-kritiker, också drogs med.

När nu bykarna ska tvättas offentligt är det lätt att se grandet i sin systers öga men inte bjälken i sitt eget.

Tycka vad man vill om det. Den som vill förstå den tid vi lever i bör läsa både Linderborg och Wallin.

SJÄLVBIOGRAFI

CISSI WALLIN

Allt som var mitt
Cissi Wallin Produktion AB, 298 s.

Av Elsa Westerstad
Cissi Wallin är krönikör i Expressen. Därför recenseras boken av Elsa Westerstad, redaktör för idé- och kulturdebatt på Svenska Dagbladet.