Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Johannes Nilsson / Smak

Foto: Nordström Cornelia

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

FAKTA

JOHANNES NILSSON | Smak | Vulkan

När jag upptäckte Johannes Nilssons nya bok Smak bland posten på hallmattan, med en förfrågan om jag ville recensera den, var min första tanke att jag skulle ringa Andres Lokko i London. Men eftersom jag inte alls känner honom, vi kanske har träffats två gånger, skulle det ha känts genant.
Jag hade tänkt fråga honom vad som låg bakom hans avfärdande av Nilssons förra bok, Recension, i det sista numret av Moderna Tider. Han påstod att den skulle vara ”post-ironisk”. Själv hade jag sträckläst boken och tyckte att Lokko var ogin. När jag sedan kritiserade honom för detta i en artikel i Expressen, illustrerades det av ett foto av Nilsson dold av en tomtemask.
Kanske verkar det överkänsligt, men sådant gör mig misstänksam. Någonstans i bakhuvudet malde tanken att Lokko insett något – som har med falskhet att göra – som jag är för gammal för att riktigt fatta.
Varför är det här nu så viktigt?
Jo. När det gäller vissa litterära texter står de och faller med om de bygger på en personlig erfarenhet eller inte.

Jag gissar att jag inte är ensam om att någon i ens bekantskapskrets lite då och då berättar att han eller hon har varit med om det ena mer häpnadsväckande än det andra. Men så vid något, kanske bara ett enda tillfälle, har det visat sig vara ren fabuleringskonst. Det vill mycket till för att man ska ”dras med”, ”engagera sig” i vad denne i fortsättningen säger.
Johannes Nilssons båda böcker är av just det slaget.
När jag läser hans nya bok, Smak, utgår jag ifrån att den bygger på författarens egna erfarenheter.
Vore det inte så, om det var ett slags konstruktion, skulle han aldrig fått mig att ligga och vrida mig av skratt.

I första boken, Recension, inbillar jag mig också att jag kan avgöra vad som är fria (eller snarare tvångsmässiga) fantasier och vad som är en redogörelse av livet i en för mig okänd värld. White trash midsommarnattsfylla i en Södertälje-förort. Med inslag av ett skrämmande intag av diverse droger som är för nya för mig och min generation.
Att skriva om humor är svårt. Av två skäl. Det första är att det är så avslöjande. Det som du skrattar åt – och nu menar jag skratta, inte småle – avslöjar något djupt personligt hos dig. Varför skrattar jag så att jag ramlar ner på golvet och gråter av skratt vid både den mest utspejsade av hårfrisörskescenerna i Hammarkullen och en annan hårfrisörskescen i Kvarteret Skatan? Personligen tycker jag att jag har ett avspänt förhållande till mitt hår. Men vad vet jag?
Just det kan jag skita i. Jag är så van vid att mitt innersta avslöjas.
Det andra skälet är knepigare.
När jag skriver en recension vill jag att läsaren ska kunna lita på mig. Men eftersom humor är så personligt, kan jag inte bortse från känslan av att det kanske bara är jag som kommer att skratta på samma sanslösa sätt som jag gjorde när jag läste Smak.
Smak består av recensioner av snabbmat, godis, glass, läsk samt restauranger inom tullarna som 2004 hade luncher för 50 kronor eller mindre. Det är en seriöst gjord, oftast men inte alltid nedslående konsumentupplysning.
En produkt och en lunchrestaurang får godkänt. Yalla Lingon-pepparkakssmak, drickyoghurt, Arla Foods. Samt Indian Karishma på Västgötagatan i Stockholm.
Handlingen har ju inte särskilt mycket att göra med en boks kvalitet. Sammanfattade man storyn i någon av Thomas Bernhards romaner, vore det svårt att övertyga någon att läsa dem. Inte så att Nilsson befinner sig på Bernhards nivå, men han kan kort sagt skriva.

Nu finns det ytterligare ett litet aber. Boken är så kort – och kräver så lite av mig – att jag av den anledningen ger den ett plus. Eftersom jag tror att jag inte är ensam om det, och dessutom känner på mig att just det är en del av den allmänna kulturella förflackningen, är det ett ämne som jag tänker återkomma till.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!