Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Jag skrattar så magarna hoppar

Jesper Weithz.Foto: David Lagerlöf / Ordfront
”2020: en framtidsoptimistisk roman”.
Martina Montelius.Foto: Niklas Hellgren

Martina Montelius faller för Jesper Weithz varma satir över kapitalismen och klimatet.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Ibland händer det att en roman landar så rätt i sin samtid att man undrar om författaren har tillgång till hemligstämplad information. Så är fallet med Jesper Weithz nya klimatsatir ”2020. En framtidsoptimistisk roman”. 

Weithz, som en gång grundade Klimatmagasinet Effekt, har sedan debuten med ”Det som inte växer är döende” (2012) idkat intensiv tillväxt av sitt intresse för miljöaktivism. 

I ”2020” har såväl den globala uppvärmingen som kommersialiseringen av allt mänskligt liv slagit i taket. Panter Allglans, född 2020, växer upp på det genomkapitalistiska nya Sveriges skuggsida, i en liten etta tillsammans med sin alkoholiserade, aggressiva mamma och storasystern Tinge-Linn, som redan i tidiga tonår säljer sex i familjens smutsimpregnerade kök. 

Gömd i garderoben efter ett av sin mors raserianfall hör han en oväntad röst ur sin skamfilade surfplatta. Rösten tillhör Barbra F Furbach, överlevare av monstruös barndom och nu framgångsrik livsstilscoach på nätet. 

FN är privatiserat och – just det – världen torteras av uppblossande pandemier.

Barbra blir lille Panters digitala trösterska och förebild, och inspirerad av hennes hurtiga utrop om att vi väljer våra liv börjar han skolan med hjälp av mecenat-appen SweMec (gratis skola hör till det förflutna). När modern dör av den giftiga barnmat hon smaksatt fulspriten med hamnar Panter i en rad fosterhem, och blir senare uteliggare tillsammans med hunden Kompis, som han får i present av en nedknarkad kvinna. 

Men lyckan vänder när han kommer på att han kan bli Barbra F Furbach-inspirerad telefonterapeut – och då har hans framgångsresa bara tagit sitt första mikrosteg. 

Genom sin oväntade bekantskap med SweMecs grundare, den omåttligt respekterade entreprenören Kasper Hermeson, blir Panter en ikon inom global miljöbusiness. Australien är förklarat obeboeligt på grund av årslånga brandsäsonger, FN är privatiserat och – just det – världen torteras av uppblossande pandemier. Det är i detta inferno Panter, Kasper och deras än mäktigare affärsängel Ymanda Green hittar sin nisch. 

Tack vare sin protagonist blir den i stället något så ovanligt som en varm satir.

Jag ska inte avslöja idén bakom den revolutionerande app trojkan skapar – men en mer existentiellt och socioekonomiskt kraftfull app har världen knappast skådat. Det är också denna app som leder Panter ända till Haagtribunalen (som i och för sig flyttats till Teheran, men varför döpa om ett av världens starkaste varumärken?), riskerande dödsstraff för brott mot mänskligheten.

”2020” skulle kunna avfärdas som en närmast Killinggänget-ironisk drapa om vådan av övertro på kapitalismen – men tack vare sin protagonist blir den i stället något så ovanligt som en varm satir. 

Panter Allglans är en intelligent men storögt naiv människa i en absurd värld. Första bästa förbipasserande som ger honom en mikrob kärlek äger genast hans obrottsliga trohet.

Ofta skrattar jag så magarna hoppar åt Weithz ohämmat välformulerade ”tänk om”-fantasier – men nästan lika ofta rörs jag av Panters orimligt envisa kamp för att lyckas lita på sin omvärld. Han är en moderlös vuxenpojke med affärssinne. 

Sådant brukar inte sluta lyckligt. Men det kan man kanske säga att det trots allt gör.

 

 

ROMAN

JESPER WEITHZ

2020. En framtidsoptimistisk roman

Ordfront, 256 s. 

 

Martina Montelius är teaterchef, dramatiker och författare samt medarbetare på Expressens kultursida. Hennes senaste roman är ”Avlivningskliniken Tusenskönan”.