Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Inte ens tvillingar vet allting om varandra

Inger Alfvén. Foto: Caroline Anderson.
”Tvilling”.
Annin Rabe. Foto: JENNIE SMITH / JENNIE SMITH/PRESSBILD

Två tvillingar kan inte vara mer olika än i Inger Alfvéns nya roman.

Annina Rabe känner bara delvis igen författarens psykologiska precision.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. ”Nästan ingenting vet man med säkerhet om någon annan. Ingen annan människa kan man känna annat än till dels. Inte sig själv heller”. Det är en mening som skulle kunna låta som en självklarhet, men när den uttalas i en bok av Inger Alfvén återfår den hela sin fundamentala tyngd. Det är på just detta Alfvén byggt sitt författarskap. Med mästerlig psykologisk precision skalar hon av lager på lager av sina romanfigurer, belyser deras liv från vinklar som får dem att framstå i ny och ofta avslöjande dager. 

Hon försöker få ihop ett minnestal till sin döda tvillingsyster Pi.

”Tvilling”, Alfvéns 23:e bok sedan debuten 1964, är inget undantag. Här möter vi Lollo, en kvinna i 70-årsåldern som försöker få ihop ett minnestal till sin döda tvillingsyster Pi. Hon var en känd fotograf som gick en dramatisk död till mötes under en reportageresa.

 Tvillingarna kunde inte varit mer olika: medan Pi levt ett rebelliskt liv drivet av sanningslidelse, har hennes syster Lollo gått in i ett tryggt och småtråkigt äktenskap och anammat hela den traditionella kvinnoroll som fortfarande var förhärskande under den tid romanen utspelar sig; senare halvan av 1900-talet. 

Irriterande romanfigur

Medan världen förändras där utanför är Lollo kvar i hemmet, deltidsjobbar som psykolog och föder två barn. Pi kommer ofta och hälsar på, till Lollos make Peters förtret, eftersom han har svårt att stå ut med hennes radikala åsikter. Pi är på det hela taget en ganska irriterande romanfigur, beskäftig och egenrättfärdig. Några förmildrande eller nyanserade sidor får hon knappt visa, mer än att hon kommer bra överens med Lollos barn. 

Klassisk Alfvén

Och det är här romanen får vissa problem. För medan Lollo och Peter får visa nya sidor av sig själv förblir Pi rätt endimensionell, och det beror inte bara på att hon är död. Det stora svek hon visar sig ha begått blir inte särskilt överraskande, då hon faktiskt har varit urjobbig hela tiden. Men det djupgående porträttet av Lollo och den frågeställning om frihet det speglar, är däremot klassisk Alfvén. 

Roman

Inger Alfvén

Tvilling

Albert Bonniers förlag, 239

Annina Rabe är kritiker på Expressen Kultur.

I tv-spelaren överst i artikeln visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen. Karin Olsson intervjuar Fredrik Virtanen apropå hans bok ”Utan nåd”.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!