Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

I breven är Ekelöf en kärlekshungrig fisk

Gunnar Ekelöf 1932.
Foto: Dagens Nyheter / TT / / TT NYHETSBYRÅN
”Sorgsna ögon. Brev till Gunnel Bergström 1930–1934”.
Nina Lekander.
Foto: ELISABETH OHLSON WALLIN / NORSTEDTS

Nina Lekander rycks med av Gunnar Ekelöfs brev till kärleken Gunnel Bergström.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. ”Sorgsna ögon” ser på mig, jag glor tillbaka. Och närapå luktar; det osar så trevligt av fordomdags i Gunnar Ekelöfs brev till den kortvariga hustrun Gunnel Bergström. Breven påminner om mina föräldrars 1950-talskorrespondens: framtid och resor, pengar, vardagspladder, besvikelser, ömhetsbetygelser och smeknamn. Oftast diskretion men mullrande undertext. Klätt i en lätt åldrad språkdräkt som glatt innesluter åtminstone mig.

Vi möter så en ung Ekelöf, 26 år fyllda när han skickar den fyra år yngre Gunnel Bergström ett julkort 1930. Om denna kvinna vet vi i gemen inte mycket mer än att hon efter och i någon mån under den knorviga relationen med Ekelöf hade ett förhållande med Karin Boye. Enligt Bergströms systerson led mostern av bipolär sjukdom, berättar Pia-Kristina Garde i slutet av ”Sorgsna ögon”. Samt att hon var ”virgo intacta”. Kanske sorgligt, men månne begripligt då Ekelöf oroade sig för sin potens.

Han är en kärlekshungrig liten fisk.

Men här skymtas varken Ernest Hemingways isbergsteknik eller Strindbergs snoppmätning. Ekelöf kuttrar hellre, stundom i en metaforiskt barnslig sagoboksstil. Han är en kärlekshungrig liten fisk ”som söker dig i havet med vidöppna ögon”. Och: ”På stranden av din frånvaro letar jag efter en snäcka som innehåller en pärla, din hemlighet. På den ödsliga stranden av din tomma frånvaro letar jag efter en snäcka eller en blänkande mussla som innehåller en pärla, din egen hemlighet …”.

Om Gunnels svarsbrev vet vi tyvärr intet. Men ens litterära nyfikenhet tillfredsställs inte sällan: Ekelöfs törst efter och dryckenskap i franska källor och inspiratörer som Desnos, Baudelaire, Rimbaud, Eliot. Han citerar på franska och översätter till svenska. Före debuten ”sent på jorden” 1932 blir han medlem i redaktionen för tidskriften Spektrum och publicerar där sin ljuvliga, melankoliska dikt ”blommorna sover i fönstret”. Å, den borde vara obligatorisk för våra nutida skolelever, då skulle vi få se på aptit efter lyrisk kanon!

I Johan Svedjedals efterord, som gott kunde ha stått först, får vi biografiska data och analys. Han pekar på brevens betydelse för ”hur Ekelöfs litterära teori och praktik utvecklade sig de här åren” och berättar bland annat – lite väl kortfattat – att Sven Stolpe var huvudfiende för kretsen kring Spektrum.

Det är tidvis en beklaglig sörja, men läsvärd.

Gunnar Ekelöf tar gärna till ett uråldrigt trick: den kärlekskranke appelantens martyrium. Han beklagar för all del sin lust att vädja till Bergströms medlidande, snirklar sig sofistiskt, men kan inte hålla sig. Julafton 1931 postar han ett kort brev om saker som mottagaren ”inte har möjligheter att förstå, nämligen att jag anser allting vara slut för mig”. När hon är trött är han slut och önskar mod att ta livet av sig. Han vill vara ”lycklig utan känslor”, men ”hur kan du påstå att du älskar mig då du aldrig bevisar det för mig, då du aldrig ens försöker bota mig”.

Det är tidvis en beklaglig sörja, men läsvärd. Disparata tankar av en först rik och sedan fattig ung mans nästan dagliga desperation. Förmedlade av ett vad det verkar fenomenalt kvickfotat postverk, som ännu inte utropat ”Skriv som du talar” men visste att ”Ett brev betyder så mycket”.



PROSA

GUNNAR EKELÖF

Sorgsna ögon. Brev till Gunnel Bergström 1930–1934

Ellerströms, 208 s.



Nina Lekander är författare och medarbetare på Expressens kultursida.




Lyssna på ”Lunch med Montelius”

https://embed.radioplay.io?id=76618&country_iso=se

En omtalad podd från Expressen Kultur – som tar er med bakom kulisserna i kulturvärlden. Med två av kultursidans stjärnor: Martina Montelius, teaterdirektör och författare, och kritikern Gunilla Brodrej. Podden är en hyllning till alla kulturtanter där ute oavsett kön.