Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hotet kommer från alla män – mot alla kvinnor

Johanne Lykke Holm.Foto: Khashayar Naderehvandi / Albert Bonniers förlag
Nina Lekander.Foto: ELISABETH OHLSON WALLIN / NORSTEDTS
Strega

Johanne Lykke Holm odlar en bittersöt sagoton i sin nya roman ”Strega”.

Nina Lekander dras med av de vackra, men stundtals för poetiska spökerierna.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. Johanne Lykke Holm har ibland jämförts med Marguerite Duras, men det är att ta i. Då avser jag främst rytmkänslan och pulsen, som hos den stora fransyskan är så mycket mer avancerad i takt och tempus. Holm flyter mer på i en ström av korta meningar i ett nästan konsekvent preteritum.

Å andra sidan odlar Holm en bittersöt sagoberättarton som kan få en att tänka på Selma Lagerlöf eller varför inte García Lorca – Lorca är också namnet på en av figurerna i denna tajta roman. Eller utvidgade prosadikt. Med en smått shakespearesk drömsk- och dimmighet. Man blir inte förvånad när Ofelia äntligen dyker upp på sidan 153:

”Inuti amuletten fanns ett oljemåleri i miniatyr. Motivet var Ofelia bland näckro­sor med händerna vända mot himlen, håret låg som en solfjäder i det gröna vattnet. Jag fick för mig att hennes ansikte var Cassies ansikte.”

Ett hot mot alla kvinnor, utom kanske i det närliggande nunneklostret.

Cassie är en oförklarligt försvunnen flicka på det mystiska hotellet Olympic i Strega. En fiktiv ort i, antar jag, Österrike nära gränsen till Italien. Jagberättaren Rafa är anställd där tillsammans med åtta andra flickor vilka utvecklar en säregen gemenskap. De bonar och putsar och städar och äter och pratar i en illuster byggnad dit inga gäster kommer och inga föräldrar hör av sig. ”The shining”-känsla. Boken alltså.

”Strega” betyder häxa på italienska och är namnet på en gul, söt, och örtberikad likör. Johanne Lykke Holm strösslar med en mängd dofter, växter och färger i sin – alltmer hypnotiska, ockultiskt kryddade – text. Där hotet kommer från ”mördaren”. Inte Stephen Kings psykotiska alkis, utan egentligen alla män. Ett hot mot alla kvinnor, utom kanske i det närliggande nunneklostret. En av nunnorna säger: ”Jag kom till klostret direkt från hotellet. Jag ville studera den galenskap som levde i helgonens språk. Jag ville att det skulle avslöja sin regel.”

Medan jagberättaren Rafa tror: ”Jag visste att mördaren aldrig var långt borta. /…/ I varje kvinnas liv står det någon i porten och väntar. Vi är alla kandidater, men bara vissa av oss blir utvalda.”

Men läs. Släpp tyglarna. Och filma!

Spökerier, ritualer, deckarkänsla utan fynd av det klassiska kvinnliga ”vackra lik” som Rafa här uttalar som framtidssyn i ett hallucinatoriskt samtal med bästa vännen Alba. Lik som i likör, lik som i lika – de unga kvinnorna bli alltmer lika, nyckfullt styrda av en liten stab äldre kvinnor. Den tydligaste av dem kallas Rex, en diskret tyrannisk ”kung” som väljer ut Cassie som dansös i en besynnerlig fest befolkad av män, män och män.

Kort sagt: en vacker, stegvis spännande brygd med stor ordvariation och europeisk beläsenhet. Stundom överpoetiserad. Och utan den humor som en låt säga Elfriede Jelinek skulle ha använt som sprängskott. Men läs. Släpp tyglarna. Och filma!

 

ROMAN

JOHANNE LYKKE HOLM

Strega

Albert Bonniers förlag, 200 s.

 

Nina Lekander är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hennes senaste bok är ”Trosbekännelser”.

 

 

”Det är bättre att gå in med låga förväntningar”

”After utan work” är Expressen Kulturs spontana program från coronakarantänen.

I det här avsnittet samtalar Daniel Sjölin med författaren Amanda Svensson. Om bland annat fiktionens möjlighet i autofiktionens tidevarv och om att inte kunna lämna den brittiska ön där hon bor.

Förra veckan möttes Daniel Sjölin och Joel Halldorf. Se det avsnittet nedan.