Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hon låter klassamhället visa sig i fosterfamiljen

Camilla Prell-Weichl.
Foto: Niklas Lello/ Weyler förlag

Den hyllade novellisten Camilla Prell-Weichl debuterar nu som romanförfattare.

Ulf Olsson hittar i ”Att överleva en sommar” en skarp thriller om klasskillnader.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. ”Vad gör jag här, viskade jag.” Michelle, en flicka i elva årsåldern, tvingas bo hos en fosterfamilj över sommaren. Hennes egen familj rasar sönder: mamman är sjuk, pappan dricker. Och ur underklassen lyfts flickan till den bildade medelklassens paradisiska tillvaro så som den levs av Irma och Henrik. Men något skaver i det vackra, något är på tok…

Så kan ramberättelsen i Camilla Prell-Weichls debutroman ”Att överleva en sommar” sammanfattas. Hon har tidigare gett ut en novellsamling, och hon har novellistens öga för det enskilda, den betydelsebärande detaljen. Romanen utvecklas till en sorts thriller som aldrig blir våldsam, men som präglas av ett sakta växande hot. Och en värld vars yttre skönhet och njutningar visar sig alltmer falska.

Romanen är mycket välgjord i en konventionell psykologiserande form. Prell-Weichls styrka är att hon får läsaren att visualisera den värld hon beskriver: man är där när Michelle skär sig med en glasbit, när hon drar sig undan i en trädkoja. Det är Michelle som talar i romanen, men i en vuxen version – så vill Prell-Weichl vara lojal mot barnets blick på världen, samtidigt som hennes språk är den vuxnas. 

Michelle värjer sig mot hotet om att bli en annan.

Michelle lägger ut olika spår i sin berättelse om sommaren. Där finns då romanens svaghet: för många tåtar sticker ut ur nystandet, alltför många gånger förlitar sig Prell-Weichl på formeln ”fick mig att tänka på”, olika symboliska inslag och förebådanden tynger ner händelseförloppet. 

Ytterst handlar det om identitet: ”När jag passerade spegeln i hallen tyckte jag först att det var Irma som gick där. Jag hade börjat röra mig som hon, jag liksom skred fram över golvet, över den långa mönstrade mattan.” Michelle värjer sig mot hotet om att bli en annan – och när hon kommer hem konstaterar hon lugnt att ”det är bättre att vara hemma”. Och då betyder hemma också hemma i sig själv, i den egna identiteten.


ROMAN

CAMILLA PRELL-WEICHL 

Att överleva en sommar

Weyler, 224 s.


Ulf Olsson är professor i litteraturvetenskap och medarbetare på Expressens kultursida. 


Lyssna på Expressens mediepodd ”Lägg ut”

https://embed.radioplay.io?id=85450&country_iso=se

PAPARAZZI. Dominika Peczynski gästar Expressen mediepodd och pratar om Stoppa Pressarna, Bolibompadrakens ”knarkiga fnitter” och TV4:s censur av megahiten.