Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hon bjuder på det gamla vanliga sexet

Suzanne Brøgger. Foto: ISAK HOFFMEYER / NORSTEDTS
"Koral".
Nina Lekander är författare och medarbetare på Expressens kultursida. Hennes senaste bok är essän "Trosbekännelser". Foto: ELISABETH OHLSON WALLIN / NORSTEDTS

Suzanne Brøggers nya roman handlar som vanligt mest om henne själv.

Nina Lekander roas av ett författarskap som aldrig upphör att förundra.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

LITTERATUR | RECENSION. Vad Suzanne Brøggers senaste till svenska översatta bok handlar om? Henne själv förstås, och allt det bökiga och brokiga som surrar och snurrar omkring henne. Som hon själv dansar runt i med sin särpräglade antiidentitet och säkra, rytmiska och lättlästa stilkonst.

Formellt betraktad är ”Koral” en kortad men ”nykomponerad” brygd av ”Crème fraîche”, ”Ja” och “Transparence”. De vanliga ingredienserna – ungdomen i Thailand, älskare och sex, förälskelser och förluster, resor, vardagsliv och uppbrott et cetera – till delvis nya melodier och färskare tankespår.

Här tar bland annat en ”kvinnlig” osäkerhet ovanligt stor plats, hos författaren själv och förstås bland människor i närheten. Även män, en tidskrävande och kanske ”lägre existensform som skulle skyddas”. 

SEX, KÖN, MÄN, KVINNOR, PARFÖRHÅLLANDEN.

En av karlarna är den svenska man som oftast kallas förlossningsläkaren, honom som hon ville gifta sig med medan hon skrev ”Fräls oss ifrån kärleken”. Turerna med honom tar i min smak lite för stor plats med för många refränger och för få verser. Men humorn, och anekdoterna, typ:

När den något stelskalliga läkaren råder henne att upprätta ett kartotek för bättre ordning och kontroll och författarjaget invänder att det inte behövs ”eftersom jag huvudsakligen skrev om sådant som alla människor redan visste”. Men när hon lydigt tittar på sin nya svarta låda med ämneskort upptäcker hon att det står ”samma sak på alla kort! Alla de ’olika’ ämnena var som följer: SEX, KÖN, MÄN, KVINNOR, PARFÖRHÅLLANDEN, KÖNSROLLER, EROTIK, TVÅSAMHET, KÄRLEK, KÄRNFAMILJ, KOPULATION.”

Netflix

Men det var inte sant, och det är inte sant, för däremellan kommer annat: till exempel inledningens strövtåg i 1970-talets Israel med allsköns egendomliga möten och kulturkrockar (som blir ett lustigt komplement till Netflix pågående serie ”Shitsel”). Filosofiska funderingar om det både lätta och svåra i att önska sig något, eller i att önska överhuvudtaget. Eller det att ta emot, önskade eller oönskade gåvor. Aforismer, om det är så är Brøggers egna eller lånade. Ta den baronessa som en gång svarade följande:

”Så roligt det måste vara att vara Ni”, varpå hon svarade: ’Det är roligt att vara vem som helst, bara man vet om det.’ För henne var det likgiltigt vem man var, bara man tog konsekvenserna – fullt ut. Att livshållningen var konsekvent var i och för sig viktigare än vilken konsekvens livshållningen innebar. Det högsta en människa kunde uppnå var att vara sig själv – på gott och ont.”

 

LÄS MER – Nina Lekander: Olga Tokarczuk är värd ett Nobelpris

Experimentell integritet

Författaren påstår så i ena andetaget att man inte kan finna sig själv, bara vara sig själv. Fast i den andra pusten att detta är svårt eftersom de flesta människor är produkter av sina föreställningar och lever efter dem i stället för hur saker och ting egentligen är. De hinder vi ser i livet är kanske inte verkliga? Vilket naturligtvis inte utesluter äkta smärta och desperation.

Visst, här finns longörer och upprepningar för oss gamla Brøggerdiggare. Men hon är ändå en befriande ickesnobbig auktoritet, en inte bara normkritisk människa utan även en normnormkritisk person utan att bli abnorm eller amorf. Som lämnar ut sig på ett sätt som värnar integritet men aldrig utesluter vare sig experiment eller barmhärtighet.

Jag tänker på sammansatt, krullig korall. Samt på den svenska koralbok från 1963 som jag älskade och sjöng ur som barn. Jag rimmade aldrig koral med moral. Men de fantasieggande texterna, notkrumelurerna och sångbarheten. Det knasiga med knotig känslighet förenad i en sällsynt livlig och långlivad saltomortal.

 

 

LÄS MER – Nina Lekander: DN har fel, det är bra att visa sig naken

 

 

ROMAN

SUZANNE BRØGGER

Koral

Översättning Urban Andersson

Norstedts, 412 s.

 

 

Nina Lekander är författare och medarbetare på Expressens kulturredaktion. Hennes senaste bok är essän "Trosbekännelser"

I tv-spelaren ovan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen. Programmet gästas av Per Wirtén och Linda Nordlund som debatterar Europas framtid och eliternas arrogans. Avsnittet finns också som podcast.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!