Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Hon är så bra att jag blir vansinnig

Nina Wähä. Foto: KAJSA GÖRANSSON / NORSTEDTS
”Testamente”.
Valerie Kyeyune Backström. Foto: OLLE SPORRONG

Nina Wähäs tredje roman är en krönika över en fattig finsk familj. 

Valerie Kyeyune Backström får dåndimpen så bra är den.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

LITTERATUR | RECENSION. Jag skriver denna recension i vredesmod. I den ilska som bara kan uppstå när man blivit bestulen på något, berövad något som självklart borde vara ens. Låt mig börja om från början: Jag har precis läst klart ”Testamente”.

Ni måste förstå. Det är normalt att bli lite sur när en bra bok tar slut. Men det här? Jag har levt med de här karaktärerna, nä, de här människorna i dagar nu. Och plötsligt tar det bara slut. Jag är inte besviken. Jag är förtvivlad!

Kanske är en presentation på sin plats. ”Testamente” är Nina Wähäs tredje roman, och liksom debuten kretsar den kring familjebanden. Men här rör det sig inte om två systrar, nej i stället är det en syskonskara på 12 (eller 14 beroende på hur man räknar) plus föräldrar och deras egna barndomshem. Vi pratar om de stora, såriga frågorna om arv och skuld och gemenskap, placerade i en fattig tornedalsk bondfamilj i Finlands 1980-tal. 

Temat klassiskt, miljön om inte ny så sorgligt ovanlig, men sättet Wähä tar sig an uppgiften är fenomenal. Inte lika mycket för att hon ger svar (ger hon några?) utan för tillvägagångssättet, miljön, kärleken inför sina subjekt.

Elak pappa, sliten morsa

Det är inte lätt att göra kött och blod av 14 karaktärer, särskilt inte dessa, som långt ifrån alla är särskilt sympatiska – och särskilt inte människor som både läsare och samhälle så lätt brukar avfärda vid en första anblick. 

Vem orkar läsa 400 sidor om en elak pappa, en utsliten morsa som låtsas som ingenting, några halvalkade barn och några pojkar som försvinner ut i skogen hela tiden för att prata med eller plåga djur? Jo jag! Och du, du också. För det här är ren njutning, om nu sådan finns. Dessutom lyckas författaren skriva in en del av Finlands 1900-talshistoria.

Vi lockas in i berättelsen under föresatsen att ett mord ska ske, en rollförteckning över alla syskon och föräldrar presenteras under förevändningen att detta till synes omständiga förfarande behövs för att vi sedan ska förstå skeendet. 

 

LÄS MER – Valerie Kyeyune Backström: Jag läser Åsa Moberg och känner sorg

Karelen och Rovaniemi

Men rätt snabbt glömmer man det annalkande mordet, man är så inne i det andra, att få läsa om mjölkning och våld, om Karelen och Rovaniemi, om vad som får människor att älska (eller är det uthärda?) en plats och andra att fly därifrån. Vad alla flyttar gör med familjens inbördes relationer. Om den stora syskonskaran som beskrivs som en råttsvans, sammanfogad av kärlek lika mycket som sin gemensamma fiende: pappan. Om det sociala arvet, eller mörkret man bär med sig, som fortplantar sig över generationer.

Och sättet varje familjemedlem för en stund får vara huvudperson, och vara det så övertygande att man glömmer bort de andra, glömmer bort tidigare favoriter och i stunden blir besatt av detta enda barn – samtidigt som den enskilda berättelsen ger djup åt de andra och familjen som helhet, det är underbart. 

Inte underbart bara för att det är skickligt, men för att det påminner en om att varje människa bär ett litet universum inom sig, något stort och djupt man aldrig helt kan förstå.

 

LÄS MER – Valerie Kyeyune Backström: Slaveriets fasor får en mänsklig röst i ”Barracoon”

 

 

ROMAN

NINA WÄHÄ

Testamente

Norstedts, 437 s

 

 

Valerie Kyeyune Backström är kritiker och medarbetare på Expressens kultursida.

I tv-spelaren nedan visas det senaste avsnittet av Kultur-Expressen, denna gång med gästerna Katarina Bjärvall, aktuell med boken ”Störningen: adhd, pillren och det stressade samhället” och Expressens kulturskribent Isobel Hadley-Kamptz. 

Kultur-Expressen finns också som podcast.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!