Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här grillas människan över kapitalismens brasa

Asta Olivia Nordenhof.
Foto: Alexander Buk-Swienty / Norstedts
Foto: Niklas Hellgren

Asta Olivia Nordenhofs ”Pengar på fickan” har gjort stor succé i Danmark.

Martina Montelius dras med i ångestskildringen av något som ändå liknar kärlek.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. En modern människa i västvärlden ska ha känslor. Många känslor. Den som har råd kan till och med gå kurser i att skratta. Eller i att gråta; man kan köpa onlineutbildningar i att våga närma sig sorg över exempelvis att någon man älskar är stendöd. Att känna ambivalens inför liket är också okej. Det finns övningar för sådant. 

I Asta Olivia Nordenhofs roman ”Pengar på fickan” blir det tydligare än på länge att världen vore lättare att leva i om vi slapp känna. Om vi fick tillstå fullt ut att livet inte handlar om att ”lyssna inåt”, utan om att från en banal sekund till nästa plåga sig igenom det utdragna offrande av den egna viljan och personligheten som en människas levnadsbana är. På det sättet är våra samhällen inte alls moderna. De är lika brutala som ett slakteri eller en stenåldersby. Bara scenografin och rekvisitan har förändrats. 

Maggie är Kurts tredje fru. Hon har själv bett honom skaffa älskarinnor, eftersom hon inte står ut med tanken på att ligga med honom någonsin mer, och kände då hon uttalade sin välsignelse ”en mycket begränsad lättnad, som när man efter att ha pressat länge och hårt bara släpper ifrån sig en kort, ljudlös prutt”. Den känslan må vara svårsåld, men den berättar om kärlekens verklighet. Även ur fru nummer tre kommer till sist en multen doft att stiga, en doft av förtvivlad tristess, vattensjuk sexualitet och till sist obotlig cancer. 

Kurt och Maggie bor lantligt på Fyn. Det är sent 80-tal, snart 1990, då 159 människor, den yngsta en bebis på ett par månader, dog i den ekonomiskt motiverade mordbranden på fartyget Scandinavian Star. Den brinnande båten blir symbol för människornas värde, vilket i jämförelse med den ekonomiska tillväxtens värde är lika med noll. 

Bokens berättarröst försöker trösta sina figurer emellanåt. Det är utsiktslöst.

Parets vuxna dotter Sofie vill nog vara nära sina föräldrar, men hon kan inte alltid dölja sina kväljningar inför den förbrukade generationen. När Sofie kommer ut som lesbisk blir Maggie så lycklig, för hon har lärt sig vad som händer när man blottar sin kåthet och, ännu värre, vidhängande kärlek för en man. Kanske kan hennes dotter gå fri från outhärdlig emotionell tortyr. Maggie köper champagne. 

Romanens språk ger mig ångest, i ordets konkreta mening. Jag tvingas ta korta pauser i läsningen, distrahera mig som man gör när man vaknat med ett skrik ur en mardröm. Att Nordenhof även är poet hörs tydligt, trots att prosan på ytan är lågmäld, som det heter. 

Under detta lågmälda vrider sig en otäck sanning om kontrasten mellan hur människan fantiserar om sig själv och livet, och hur verkligheten egentligen ter sig. Bokens berättarröst försöker trösta sina figurer emellanåt. Det är utsiktslöst. 

Nordenhof gestaltar livet som en utdragen, bokstavlig grillning av levande människokroppar över en ekonomiskt fördelaktig, hundra procent känslolös brasa. Sakta river författaren en hudremsa i sänder ur de rykande gestalterna, sökande efter tydbara budskap i slamsorna. Och det märkliga är att genom hennes fingrar rinner ändå något som liknar kärlek. 


ROMAN

ASTA OLIVIA NORDENHOF

Pengar på fickan

Översättning Johanne Lykke Holm

Norstedts, 212 s.


Martina Montelius är teaterdirektör, författare och medarbetare på Expressens kultursida.



Lyssna på ”Två män i en podd”

https://embed.radioplay.io?id=83771&country_iso=se

En sökande podd från Expressen Kultur – om manlighet, kärlek och ensamhet. Med radiostjärnan Eric Schüldt och Daniel Sjölin, författare och tv-profil.