Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Han avslöjar industrin bakom blåbärsidyllen

I ”Svarta bär” avslöjas industrin bakom blåbärsplockningen – i romanform.
Foto: YLWA YNGVESSON
Författaren Pelle Sunvisson.
Foto: Verbal förlag / Verbal förlag
Elin Grelsson Almestad.
Foto: MATILDA RAHM / ATLAS

Industrin bakom bärplockningen i den norrländska blåbärsskogen är bakgrunden till Pelle Sunvissons roman.
Elin Grelsson Almestad läser en viktig skildring som hade tjänat på att redovisa sitt wallraffande.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. I ett visst segment av befolkningen, oftast bland människor med tillgång till lantställe eller boende nära skog, kommer flöden i sociala medier snart fyllas av blåglittrande bärhinkar. En glänta i motljus, barn med lilafärgade munnar och en blåbärspaj gjord på fynden bakom sommarstugan. Att plocka blåbär är en svensk sommarmarkör, nostalgisk och mysigt naturnära. 

En annan bild av plockandet växer fram i Pelle Sunvissons roman ”Svarta bär”. Här handlar det om den globaliserade industrin, där billig arbetskraft köps in från låglöneländer för att kunna plocka mängder av bär som sedan kan gå på export. Det är långt ifrån skogsgläntor i motljus och hemgjord sylt, men utgör den största delen av bärplockandet i de norrländska skogarna. Och sällan har den lappländska naturen varit mer obarmhärtig än i Sunvissons skildring. Knotten som biter i hela ansiktet, kalhyggenas tomhet, hettan från solen om dagen, kylan i den tidiga höstkvällen och kampen för att hinna plocka sitt dagsverke innan mörkret fallit. Plockandet är ett skitjobb, med långa arbetsdagar, arbetsskador, låga löner och osäkert utfall.

Är Alina, Vlad och Petro helt fiktiva eller har de en verklig förlaga? Har de personerna i så fall fått veta att en i gruppen egentligen var en svensk författare som var där för att göra research?

”Svarta bär” utspelar sig under sommaren 2020, pandemiåret då de thailändska bärplockarna uteblev. I stället kom arbetskraften från fattigare EU-länder, och den grupp ukrainska plockare som romanen skildrar. För det är en roman och en klassiskt konstruerad sådan. Den följer en traditionell dramaturgi, med konflikt och vändpunkt, presenterar personporträtten och miljöerna så att läsaren dras in och engageras. 

Det är effektivt och kanske mer intresseväckande för många än vad en reportagebok skulle vara. Samtidigt är de utländska bärplockarnas liv inte fiktion. Sunvisson har wallraffat bland de ukrainska plockarna, vilket framgår av förlagets information till pressen. Hur det förarbetet förhåller sig till det litterära slutresultatet hittar jag däremot ingenting om. Är Alina, Vlad och Petro helt fiktiva eller har de en verklig förlaga? Har de personerna i så fall fått veta att en i gruppen egentligen var en svensk författare som var där för att göra research?

Är det ens nödvändig bakgrundsinformation? Ja, i det här fallet tycker jag det eftersom det är en fråga om makt. Om vem som har möjlighet att använda sig av vem i sitt litterära arbete och vem som blir objekt eller inspirationskälla i en roman. Till denna unika inifrånskildring av bärplockandet hade det varit önskvärt att både författaren och förlaget varit mer transparenta med arbetsprocessen och eventuella likheter med verkliga personer. Även om ”Svarta bär” är ett välkommet tillskott till den samtida, svenska arbetarlitteraturen saknar jag en självreflektion hos författaren i relation till dem han arbetat med. Ett skitjobb blir inte mindre ett skitjobb för att någon skriver en roman om det, men att lyfta fram dem som inspirerat till texten är åtminstone en liten upprättelse. 


ROMAN

PELLE SUNVISSON

Svarta bär

Verbal, 158 s.


Elin Grelsson Almestad är kritiker på Expressen Kultur.


Om etablissemanget – i mediepodden ”Lägg ut”

https://embed.radioplay.io?id=86701&country_iso=se

Så ser hierarkierna och spinnet ut i den politiska journalistiken under regeringskrisen. Gäst: Viktor Barth-Kron. Även: Gudmundson-gate med Irena Pozar och Wolodarskis baby-nyhet.

Expressens mediepodd med Karin Olsson och Magnus Alselind.