Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Godhetsknarkare går under i ett melankoliskt kvidande

Bengt Ohlsson.Foto: SARA MAC KEY / ALBERT BONNIERS
Foto: ALBERT BONNIERS
Amanda Svensson.Foto: LUDVIG THUNMAN / LUDVIG THUNMAN EXPRESSEN

I Bengt Ohlsson nya roman samsas mediedrev, metoo och grusade drömmar.

Amanda Svensson finner en pigg berättelse om när livet slutar i medelåldern.

Detta är en kulturartikel, där skribenter kan uttrycka personliga åsikter och göra bedömningar av konstnärliga verk.

RECENSION. I en tid när skönlitterära författare alltmer utsätts för sanningskrav och beskyllningar om appropriering är det befriande med sådana som Bengt Ohlsson, som utan att blinka rör sig fritt mellan olika jag och berättarpositioner, länder och tider. Under det senaste decenniet har han skrivit om såväl en lettisk tonårsflicka i England som homosexuella arbetare i Ådalen. 

I nya romanen ”Midsommarnattsdrömmar” är han dock tillbaka i en verklighet man får anta att han har en del personlig erfarenhet av – det är Stockholm, det är medelålder och medelklass, skilsmässor och bonusbarn, plantvård och prostataproblem, gruyère och grusade drömmar.

Men det börjar inte där. Det börjar i ungdomen, 1988. Ett gäng vänner samlas i en sommarstuga för att för första gången fira midsommar på vuxet vis – tre par och en sorglig singel, sill och potatis, tillkännagivandet av en graviditet. Drömmar dröms och saker ställs på ända, men snart rättar allas liv på nytt in sig längs den utstakade vägen. 

Ohlsson leker skickligt med dramaturgins förväntningar.

Femton år senare gör de om firandet, med ny dramatik som följd – och återigen är det inte mycket som, i förlängningen, förändras. Ohlsson leker skickligt med dramaturgins förväntningar, bygger upp inför händelser som aldrig inträffar och smäller i stället till med en skruvboll. Flera gånger bäddar han för stor tragedi, bara för att i sista stund ge läsaren fingret. Gick ni på den lätta? Den stora, livsomvälvande tragedin är en konstruktion, tycks han vilja säga. Det verkliga livets tragedi ligger i förutsägbarheten, det långsamma, prosaiska nedåtlutet som kulminerar i döden. 

Och drömmar, de krossas inte – de grusas. Nöts långsamt ner tills det enda som återstår är damm. Romanens sista del, då vännerna på nytt samlas till midsommar 2018, utspelar sig i detta den sena medelålderns ökenlandskap. Ingen är lycklig men alla låtsas. Här någonstans börjar tyvärr mitt intresse för romanen att dala. 

Melankolin, och känslan av att jag måste göra något radikalt.

Samtiden har hunnit ifatt och plötsligt ska fjorton heta potatisar till krönikeämnen, från det utbredda föraktet för ”godhetssignalering” till metoo-rörelsens eventuella drevmentalitet, klämmas in under en kort weekend på en Estlandsfärja. Det känns pliktskyldigt och påklistrat, som en eftergift för de förväntningar Ohlsson hittills så skickligt dribblat bort. 

Fast jag vet inte. Kanske är denna milda invändning mot en i övrigt skickligt komponerad, pigg och överraskande roman bara ett sätt för mig att värja mig mot det existentiella obehaget den lämnar mig med. Melankolin, och känslan av att jag måste göra något radikalt. Åtminstone börja banta. För klockan tickar och på den där Estlandsfärjan vill man fan inte hamna.

 

ROMAN

BENGT OHLSSON

Midsommarnattsdrömmar

Roman

Albert Bonniers, 432 s.

 

Amanda Svensson är författare och medarbetare på Expressen Kultur. Hennes senaste roman är Ett system så magnifikt att det bländar. 

 

 

”Min vision är att alla ska ta plats”

”After utan work” är Expressen Kulturs spontana program från coronakarantänen.

I det här avsnittet samtalar Daniel Sjölin med författaren Joel Halldorf – om samhället efter corona och om att vara den som liberalerna vill sätta dit. Och hur effektiv är förresten Halldorf som magnet på krogen? 

Förra veckan möttes Daniel Sjölin och poeten UKON. Se det avsnittet nedan.